Jak zadbać o odporność? Zacznij od…brzucha!

Flora bakteryjna znajdująca się w jelitach odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu odporności. Nie chcesz łapać infekcji? Zacznij od swojego brzucha i zobacz, jak prawidłowo o niego dbać. Jelita to bardzo ważny element układu immunologicznego, ponieważ zawiera dużo więcej komórek odpornościowych niż pozostałe narządy wchodzące w jego skład.

Nasze dobre bakterie

Liczne badania dowiodły, że w jelitach znajduje się mnóstwo różnorodnych szczepów bakterii, które wzmacniają odporność organizmu. Zdaniem immunologów odporność aż w 70% zależy od pracy jelit.

W związku z tym, że równowaga bakterii w jelitach wpływa na równowagę naszego układu odpornościowego, nieprawidłowa, zaburzona flora bakteryjna może przesunąć układ odpornościowy do zwiększonego stanu zapalnego.

Zacznij od tego, co jesz

Jeśli mikroflora jelitowa jest w dobrej kondycji, istnieje duże prawdopodobieństwo, że układ odpornościowy będzie działał dobrze. Istotnym elementem dbania o prawidłową mikroflorę jest dieta. To, co jesz, ma znaczenie. Wybieraj produkty bogate w błonnik pokarmowy, jedz zdrowe tłuszcze, unikaj przetworzonych produktów.

Probiotyk a prebiotyk

Należy pamiętać także o dostarczaniu odpowiedniej ilości prebiotyków w codziennej diecie, dzięki nim nasza mikrobiota będzie doskonale odżywiona. Jeśli natomiast pojawiają się infekcje, warto skonsultować z lekarzem włączenie probiotyków.

Co ważne probiotyk i prebiotyk to nie to samo. Są one idealnie uzupełniającym się duetem, jednak mają inne zadania. Probiotyki to żywe szczepy bakterii o określonych właściwościach prozdrowotnych. Wspomagają m.in. leczenie dolegliwości związanych z układem pokarmowym. Natomiast prebiotyk to „pożywienie” dla probiotyków. To elementy żywności, których nie rozkładamy za pomocą własnych enzymów, ale wykorzystują je prozdrowotne bakterie jelitowe. Źródłem prebiotyków w diecie są: czosnek, cykoria, karczochy, szparagi, cebula czy też banany.

Pamiętaj zatem, że probiotyk i prebiotyk się od siebie różnią. Probiotyki potrzebują energii do działania. Prebiotyki są – można powiedzieć – energią do działania probiotyków. Powinny one stymulować wzrost bakterii probiotycznych. Więcej informacji o probiotykach i prebiotykach znajdziesz pod tym adresem.

Nie stresuj się

Stres osłabia nasz mikrobiom, powodując zubożenie jego różnorodności. Przekłada się to bezpośrednio na zwiększoną podatność na infekcje. Bardzo szkodliwe jest także niedosypianie. Nieodpowiednia ilość snu negatywnie wpływa na florę bakteryjną, a tym samym osłabia odporność. Jeśli chcesz dbać o swoją odporność i florę bakteryjną jelit, wysypiaj się, stosuj techniki relaksacyjne i panuj nad stresem.