„Umysł nad materią” oraz „Bratnie dusze” to dwie serie prac Suzanne Jongmans, w jako elementy strojów posłużyły fotografce materiały z recyklingu. Styropian, folia bąbelkowa, koraliki polistyrenu czy plastik to tylko niektóre materiały, z których wykonano renesansowe czepki, kołnierze i suknie.

Suzanne Jongmans to holenderska fotografka, którą możecie kojarzyć ze zdjęć, które powstały w wyniku współpracy Pierpaolo Piccioli dla Moncler. Tworząc serie prac zatytułowane „Umysł nad materią” oraz „Bratnie dusze” Suzanne również inspirowała się sztuką wielkich malarzy, zestawiając symbole dzisiejszych czasów z alegorycznymi obiektami widzianymi na obrazach Złotego Wieku. Na nietypowe łączenie przeszłości z teraźniejszością pozwala artystce jej niesamowita, nieograniczona wyobraźnia. W pracach omawia swoją moc obserwacji. Artystka od dzieciństwa przygląda się światu, zauważając rzeczy, których nie zobaczy przeciętny człowiek. „Większość ludzi po prostu to wyrzuca. Ja robię z tego ubranie„, mówi Suzanne o piance czy folii bąbelkowej, traktując te materiały jak tkaniny. Artystka „rzeźbi” nikomu niepotrzebne opakowania w renesansowe stroje, tworząc z nich przepiękne suknie, czepki, woalki czy bogato zdobione kołnierze (zwróćcie uwagę na fotografię dziewczynki w sukni ozdobionej koralikami polistyrenu). Jak dziecko, w wydawać by się mogło zwykłych śmieciach, widzi diamenty.

foto: suzannejongmans.nl (https://www.suzannejongmans.nl)