Interaktywna Rewolucja: Spacetop – Przyszłość rodem z Black Mirror jest bliżej niż sądzicie.

W ostatnich latach technologia rozwija się w niespotykanym tempie, zmieniając sposób, w jaki żyjemy, pracujemy i oddziałujemy z otaczającym nas światem. 

Jednym z fascynujących postępów, które czekają w przyszłości, jest Spacetop (https://www.sightful.com) – rewolucyjna koncepcja, która może zdefiniować sposób myślenia o komputerach. Projekt ten wyobraża sobie przyszłość, w której nasze cyfrowe treści płynnie łączą się z naszym fizycznym otoczeniem. 

 

Czym dokładnie jest Spacetop? 

Opracowany przez zespół badaczy z Massachusetts Institute of Technology (MIT), Spacetop łączy elementy wirtualnej rzeczywistości, rzeczywistości rozszerzonej i zaawansowanego projektowania interfejsu użytkownika, aby stworzyć unikalne doświadczenie.

Jego celem jest rozbicie tradycyjnych granic między światem fizycznym a cyfrowym, umożliwiając użytkownikom interakcję z treściami cyfrowymi tak, jakby były one częścią ich fizycznego otoczenia.

Spacetop łączy specjalistyczny sprzętu oraz nieziemsko zaawansowane oprogramowanie, które służą realizacji tej wizji. 

Jednym z najciekawszych aspektów Spacetop jest koncepcja „zależności od głębokości”. W tradycyjnych konfiguracjach komputerowych treści cyfrowe zazwyczaj są wyświetlane na płaskim ekranie, a nakładające się okna mogą zasłaniać część interfejsu. Jednak w przypadku Spacetop obiekty cyfrowe mogą być umieszczone w trójwymiarowej przestrzeni, a system bierze pod uwagę punkt widzenia użytkownika i obiekty fizyczne w otoczeniu. Oznacza to, że może Ci się wydawać, że obiekty znajdują się za różnymi przedmiotami, co zapewnia bardziej realistyczne doświadczenie.

Zastosowania Spacetop są różnorodne, a ich przyszłość (przynajmniej w teorii) ogromna. 

W dziedzinie projektowania i architektury Spacetop może rewolucjonizować sposób, w jaki profesjonaliści tworzą i w jakie interakcje wchodzą z modelami 3D. 

Zamiast obracać myszką model i korzystać ze skomplikowanych algorytmy, mogliby manipulować zaprojektowanymi obiektami za pomogą gestów. Powiększać je. Oddalać. Przybliżać. Wyobraźcie sobie tylko jak intuicyjna i efektywna stałaby się praca.

W dziedzinie edukacji Spacetop może zmienić sposób, w jaki uczniowie uczą się i angażują się w treści edukacyjne. 

Na przykład na lekcjach biologii lub chemii, podczas których uczniowie mogliby  eksplorować złożone modele 3D cząsteczek lub planet, oddziałując z nimi, jakby były fizycznymi obiektami.

 Taki interaktywny sposób nauki może znacznie poprawić zrozumienie i uczynić edukację bardziej angażującą i przyjemną.

 


Jak w przypadku rozwoju każdej technologii istnieją jeszcze wyzwania na drodze do komercjalizacji tego projektu. 

Jednak zdecydowanie pomysł ten przesuwa granice tego, co jest możliwe, zacierając granicę między światem fizycznym a cyfrowym.

Otwiera przed nami nowe horyzonty interakcji z komputerami, pozwalając na zanurzenie się w cyfrowej przestrzeni, która staje się integralną częścią naszego świata. Jednak, podobnie jak w Black Mirror, musimy być świadomi potencjalnych skutków i wyzwań związanych z taką technologią.