Bakalie :: pozytywny wpływ na zdrowie

Bakalie mają wiele cennych właściwości. Okazuje się jednak, że Polacy niekoniecznie zdają sobie z nich sprawę. Ponadto są to przekąski, po które sięgamy rzadko. Przyjrzyjmy się więc dokładniej bakaliom i ich pozytywnemu wpływowi zarówno na zdrowie, jak i urodę.

Czym są bakalie?
Bakalie to orzechy i suszone owoce. Stanowią dodatek do wielu dań. Często są też osobną przekąską. Zawierają magnez, potas, błonnik, witaminę E. Wspomagają odchudzanie, chociaż są bardzo kaloryczne. Zapobiegają nowotworom i zawałom. Z powodzeniem łagodzą niektóre dolegliwości żołądkowe.

Orzechy i ich właściwości
Mamy wiele rodzajów orzechów, ale niewątpliwie są to najbardziej wartościowe bakalie. Wszystko za sprawą l-argininy i witaminy E oraz zdrowych tłuszczów. l-arginina to substancja, z której powstaje tlenek azotu. Odpowiada on za rozszerzenie naczyń wieńcowych, co w konsekwencji zapobiega chorobom układu sercowo-krążeniowego. Witamina E zwalcza natomiast zły cholesterol, czyli zmniejsza ryzyko np. zawału. Tłuszcze zawarte w orzechach bogate są w nienasycone kwasy tłuszczowe. Mają one niezwykle cenne właściwości, m.in. przeciwzakrzepowe. Obniżają też poziom złego cholesterolu. Orzechy zawierają również kwas foliowy. Jest on szczególnie zalecany kobietom w ciąży, ponieważ odpowiada za prawidłowy rozwój płodu. Ponadto wpływa dobrze na pamięć i koncentrację. Ma również właściwości przeciwmiażdżycowe. Te bakalie zawierają również wiele żelaza, potasu, cynku, witamin z grupy B, miedzi, magnezu i fosforu. Bogate są w białko oraz składniki mineralne – z tego powodu powinny występować w diecie wegetarian.

Jakie orzechy jeść najlepiej?
Tak naprawdę należy jeść każdy rodzaj orzechów. Różnią się one w niewielkim stopniu swoim składem. Orzechy ziemne mają najwięcej kwasu foliowego, a laskowe są najbardziej bogate w tłuszcze. Migdały zobojętniają natomiast kwasy żołądkowe. Bez względu na typ są to bakalie, które dostarczają organizmowi wyjątkowo cennych składników.

Suszone owoce
Do bakalii zaliczamy również suszone owoce. W tym przypadku każdy przejawia nieco inne właściwości. Śliwki wspomagają np. trawienie. Zalecane są osobom, które zmagają się z zaparciami. Banany stymulują zaś wytwarzanie się śluzu w ścianach żołądka. Odpowiada to za gojenie się wrzodów. Rodzynki powinny spożywać panie w trakcie menopauzy – spowalniają proces wypłukiwania wapnia z kości. Morele wskazane są przy diecie odchudzającej. Ponadto zapobiegają powstawaniu nowotworów dzięki dużej zawartości beta-karotenu. Daktyle mają delikatne działanie przeczyszczające i zabezpieczają przed osteoporozą.