Syndrom from zero to hero w świecie mody nie jest już niczym nowym, zaskakującym i poruszającym. Historie o życiowych dramatach światowych projektantów, niespodziewanym zwrocie życiowym i późniejszym dostatkiem przyjmujemy jak schemat. Jednak wspomniane zwroty akcji częściej zmieniają projektanta i markę, rzadziej całą branżę.
Alexander McQueen, a właściwie Lee Alexander McQueen, przedstawiciel wspomnianego syndromu from zero to hero, swoją działalnością zasługuje na oddzielną kategorię. Swoimi odważnymi projektami zmienił modową świadomość ludzi. Jego dramatyczna estetyka wyniesiona ze współpracy przy projektach kostiumów do teatru była charakterystyczna dla marki przez wszystkie lata działalności projektanta, a nawet po jego śmierci – kontynuowana przez Sarah Burton.
Zarówno Lee jak i Sarah to uosobienie ekstremalnej kreatywności. Dziś przypominamy kolekcję Alexandra McQueena na sezon wiosna/lato 2008 i zestawiamy ją z sylwetkami z pokazu wiosna/lato 2013 – zrealizowanej już tylko pod okiem Sarah Burton. W wyborze kierowaliśmy się inspiracjami owadami. Tak w kolekcji Lee sprzed kilku lat jak i tej Sarah sprzed roku mamy do czyninia z inspiracjami owadami. W pierwszym przypadku to niezupełnie oczywiste przedstawienie owadów i ptaków. Lee Alexander pokazał sylwetki przywołujące skojarzenia z owadami formą, krojem i kolorystyką. Uzupełnił kolekcję aplikacjami, jak zakrywająca twarz konstrukcja z motyli. W efekcie otrzymaliśmy bardzo barwną, inspirowaną naturą kolekcję w tajemniczej oprawie i z dramatycznym pierwiastkiem. Z kolei Sarah Burton w zeszłorocznej prezentacji na wiosnę i lato 2013 oparła się na pszczołach. W całej linii nie pojawiła się żadna sylwetka niezwiązana z motywem pszczelarskim. Owady sugerowały m.in. paleta kolorów, wycięte formy plastrów miodu czy przypominające maski pszczelarskie zasłony na oczy.
Kolekcja Sarah Burton i pszczelarski motyw zainspirował redakcję amerykańskiej edycji Harper’s Bazaar do realizacji sesji Fashion’s Queen Bee utrzymanej w klimacie folkloru. Sesja wystylizowana przez Beth Fenton i zrealizowana przez Erika Madigana Hecka wprowadza do naszego słownika nową definicje pszczelarza. Wykorzystane do sesji suknie do ziemi, pszczelarskie zasłonki na oczy, welon chroniący twarz w połączeniu z atmosferą budzącej się do życia natury, kwitnących kwiatów oraz uchwyconą przez fotografa kolorystyką przenosi nas do innego – magicznego pszczelarskiego świata.