STUDIO teatrgaleria: na rzecz męskiej czułości. Kręgi Grupy Performatywne Chłopaki wydarzeniem zapowiadającym prapremierę spektaklu „Empuzjon” w reż. Roberta Talarczyka.

Dział Edukacji STUDIO wraz z Grupą Performatywne Chłopaki zaprasza na pierwsze spotkania w kręgach, które zapowiadają nadchodzącą prapremierę spektaklu „Empuzjon” w reż. Roberta Talarczyka (prapremiera: 12 maja 2023, Teatr Śląski; premiera warszawska: 19 maja 2023, STUDIO; premiera wrocławska: 23 czerwca Instytut Grotowskiego).

Olga Tokarczuk w pierwszej po Literackim Noblu powieści „uderza” w znane nam podziały na to co męskie i kobiece. Autorka próbuje wejść z osobami czytającymi w dialog i skierować ich na nowy tor poszukiwań własnej tożsamości. Na pierwszym spotkaniu „Krąg osób” porozmawiamy o doświadczeniu bycia kobietą, mężczyzną, osobą (cis, trans, hetero i niehetero). Spojrzymy z uwagą na napięcia i potencjały związane z binarnym podziałem na płcie w patriarchalnym świecie (21 kwietnia). Natomiast 25 kwietnia „Krąg męski”, który zmierzy się z poszukiwaniem tożsamości przez współczesnych mężczyzn. Obowiązują zapisy: kregi@teatrstudio.pl.
W programie edukacyjnym STUDIO również: „Dzikie ciała” z Martą Ziółek z transową muzyką na żywo daisy cutter (3 kwietnia), międzypokoleniowe spotkanie Lotnej Ekipy Teatralnej (18 kwietnia), oprowadzanie kuratorskie po indywidualnej wystawie Zuzanny Hertzberg w ramach Tygodnia Solidarności Pokoleń (26 kwietnia) i spacer po zakamarkach STUDIO w ramach Tygodnia Międzypokoleniowego (27 kwietnia).

W repertuarze STUDIO:
• spektakl „Wyspa Jadłonomia” realizowany przez Macieja Podstawnego i Dorotę Kowalkowską we współpracy z Janem Czaplińskim i inspirowany książkami Marty Dymek o wzmacnianiu dziecięcej i nastoletniej sprawczości oraz potrzebie międzypokoleniowej edukacji (1 – 2, 4 kwietnia),
• przed nami trzy transmisje z nowojorskiej sceny The Metropolitan Opera na Dużej Scenie STUDIO. Powrót dwóch produkcji Roberta Carsena: „Falstaff” Giuseppe Verdiego z barytonem Michaelem Vollem w roli głównej (1 kwietnia) i „Der Rosenkavalier / Kawaler srebrnej róży)” Richarda Straussa, w której zachwycą nas m.in. sopranistka Lise Davidsen i mezzosopranistka Isabel Leonard (15 kwietnia). Ostatnia sobota kwietnia to pokaz „Champion / Czempion” Terence’a Blancharda. Kompozytor i jazzowy trębacz powraca z nową inscenizacją do MET po sukcesie „Fire Shut Up in My Bones / W moich kościach ogień” (29 kwietnia),
• „Powrót Tamary” z Sonią Roszczuk w tytułowej roli i gościnnym udziałem Jana Peszka jest opowieścią o narodzinach faszyzmu. Reżyser Cezary Tomaszewski wraca do jednego z najbardziej legendarnych przedstawień w historii Teatru Studio, wystawionej oryginalnie w 1990 roku „Tamary” (11 – 13 kwietnia),

• cztery monodramy z charyzmatycznymi osobowościami: sit-up „Hamer” z Karoliną Hamer w reż. Justyny Sobczyk (11 – 12 kwietnia), Ewa Błaszczyk w „Nazywam się Tamara Biakow i jestem legendą” (19 kwietnia), Robert Talarczyk w dramacie „Byk” Szczepana Twardocha
(22 – 23 kwietnia) oraz mistrzyni słowa, Irena Jun w „Matce Makrynie” (25 – 26 kwietna),
• po raz pierwszy w tym sezonie autorski projekt, połączenie mockumentu przyrodniczego z emocjonalnym koncertem muzyki pop, „Więcej niż jedno zwierzę” w reż. Roba Wasiewicza (16 – 18 kwietnia),
• multisensoryczny „The Employees” w reż. Łukasza Twarkowskiego oparty na powieści współczesnej duńskiej autorki, Olgi Ravn, zabierze publiczność w kosmiczną podróż z ludzką i humanoidalną załogą (20 – 23 kwietnia), wszystkie spektakle z angielskimi napisami. Spektaklowi towarzyszy wykład „Dalej niż horyzont. Co zmienia wszystko? Radykalnie obce, ryzykowne, ale dopuszczalne wizje przyszłości w badaniach oraz sztuce” wykład Kacpra Nosarzewskiego, eksperta Polskiego Towarzystwa Badań nad Przyszłością (22 kwietnia),
• nieoczywista i bezpretensjonalna sztuka o dojrzewaniu, wykorzystująca utwory klasyczne „Przemiany” w reż. Michała Borczucha (27 – 28 kwietnia). Proces twórczy poprzedzony był spotkaniami i warsztatami w ramach pracowni Open Studios prowadzonej przez reżysera i współpracowników.

Na Modelatorni gościnne pokazy spektaklu „Papugi” w reż. Tadeusza Łysiaka. Sztuka na podstawie tekstu Jacka Góreckiego jest opowieścią o dwóch młodych dziewczynach (obsada: Marianna Janczarska i Dominika Sakowicz) w świecie mediów społecznościowych i imprez (6 kwietnia). Pod koniec ubiegłego roku Teatr Studio nawiązał współpracę z teatrem tańca B’cause Dance Company. W ramach tej współpracy, na deskach Studio prezentowane będą repertuarowe spektakle B’cause Dance Company przez kolejne 3 lata. W kwietniu Na Scenie Malarnia prezentacja spektaklu „Kepler 22b” w wykonaniu B’cause Dance Company. Choreografia stworzona przez Bartka Woszczyńskiego odwołuje się do przyszłości oraz budowania nowego, lepszego świata na tytułowej planecie (14 kwietnia).

Do 21 maja w Galerii STUDIO trwa indywidualna wystawa Zuzanny Hertzberg „Bojowniczki. Archiwum afektywne” (kuratorki: Natalia Andrzejewska i Dorota Jarecka). Zuzanna Hertzberg, artystka interdyscyplinarna, artywistka i badaczka zaprasza na wizualną opowieść o żydowskim aktywizmie XX wieku prezentuje prace na tkaninach, kolaże oraz obrazy. Wystawie towarzyszą cyklicznie performansy mówione – odzyskane przez artystkę herstorie przeniesione w czas współczesny (18, 20 kwietnia).

Ponad to w galerii: XXVII Seminarium Feministyczne – „Troska. Troskliwe działania i epistemologie” (1 kwietnia) oraz trzecia dyskusja cyklu SZUM x STUDIO – Strefa komfortu. Rozkwit i upadek nowego malarstwa” z udziałem Piotra Polichta, Michaliny Sablik i Agaty Słowak, prowadzenie: Janek Owczarek (4 kwietnia).
Do końca roku STUDIO gości PREMIERY PISMA, w formule comiesięcznych spotkań na żywo poświęconych przewodniemu tematowi wydania magazynu. Pierwsze spotkanie „Sen o luksusie. Jak się zmieniają wyznaczniki statusu?” odbędzie się 5 kwietnia.

Trwa kampania społeczna „Wszystko gra?”, której celem jest zachęcenie mieszkańców i mieszkanek Polski do korzystania z oferty kulturalnej jako remedium na pogarszającą się kondycję psychiczną

społeczeństwa. Szczegóły dołączenia do kampanii zainicjowanej przez STUDIO, Fundację Off School, Fundację Można Zwariować i firmę szkoleniową Nowe Motywację na: www.wszystkogra.com.

W STUDIO są dostępne bilety na wszystkie spektakle repertuarowe wraz z biletem na taras widokowy Pałacu Kultury i Nauki. Natomiast wszystkie promocje dostępne są w newsletterach STUDIO wysyłanych regularnie do publiczności. Bilety na spektakle i wydarzenia do czerwca 2023 dostępne w kasie teatru oraz online: teatrstudio.pl/pl/repertuar.