W tym chińskim mieście nie ma czasu na świąteczną atmosferę. Znajduje się tu bowiem 600 fabryk, które produkują 60% wszystkich ozdób dystrybuowanych na świecie. Fabryka Mikołaja nie jest miejscem tętniącym życiem, z uwijającymi się elfami w chatce przykrytej śniegiem. 300 km na południe od Szanghaju powstają świąteczne błyskotki, czerwone czapki i bombki, które trafiają do domów na całym świecie.

1 / 1

Pracowników spędzających 12 godzin w chmurze czerwonego pyłu chronią jedynie prowizoryczne, ochronne ubrania, maseczki. Długie dni spędzają w pomieszczeniach wypełnionych po brzegi plastikiem, lakierami, klejem codziennie produkujący tysiące świątecznych gadżetów. By nie zafarbować sobie włosów, oni sami noszą czapkę Świętego MikołajaCały region został uznany przez ONZ za „największy rynek handlujący małym towarem na świecie” i z racji skali wymaga nowego rodzaju planu urbanistycznego. Opanowane przed produkcję miasto stało się symbolem nadmiernej konsumpcji i komercjalizacji świąt. W sklepach i w naszych domach wszystkie te gadżety budują świąteczny nastrój. Ale czy rzeczywiście ich potrzebujemy? Największe sprzedażowe giganty internetowe jak Alibaba, Amazon czy  Made In China dostarczą za kliknięciem myszki miliony produktów do drzwi na całym świecie. Globalna gospodarka i przedstawiciele handlowi tego chińskiego regionu nie mogą być bardziej zadowoleni z wiecznego Bożego Narodzenia, pytanie tylko jak taka produkcja wpływa na pracowników i pobliskich mieszkańców. Tak naprawdę, czy zakupując czapkę Made In China za 1,99 pln w jednym z marketów sprawimy, że nasze święta będą pełniejsze i bardziej magiczne?