Jak powinna zadbać o siebie kobieta po porodzie?

Poród to przełomowy moment w życiu każdej kobiety, inicjujący okres pełen miłości i radości, ale również wyzwań i zmian. W tym szczególnym czasie dbałość o własne zdrowie i samopoczucie staje się kluczowa. Twoje dziecko wkrótce przyjdzie na świat? Właśnie zostałaś mamą? W tym artykule znajdziesz najważniejsze informacje o połogu oraz kilka wskazówek, które pomogą Ci w regeneracji, odzyskaniu sił oraz zachowaniu równowagi emocjonalnej. Chcemy, byś mogła jak najlepiej zadbać o siebie w tym wyjątkowym okresie.

Noworodek śpi przykryty kocykiem.

Czym jest i ile trwa połóg?

Połóg to okres bezpośrednio po porodzie, w czasie którego organizm kobiety wykonuje tytaniczną pracę, równocześnie adaptując się do roli mamy oraz regenerując po ciąży i porodzie. Połóg trwa zwykle 6-8 tygodni i może obejmować zarówno fizyczne, jak i emocjonalne zmiany.

W czasie połogu dochodzi przede wszystkim do inwolucji macicy (czyli odwrócenia zmian ciążowych), która stopniowo powraca do swoich przedciążowych rozmiarów. Kobieta w tym okresie może doświadczać krwawień połogowych, zwanymi lochiami, które stopniowo się zmniejszają.

Połóg to również okres, w którym ważne jest monitorowanie zdrowia psychicznego kobiety, gdyż może on być czasem zwiększonego ryzyka wystąpienia depresji poporodowej. Wsparcie emocjonalne partnera i bliskiej rodziny oraz adekwatna do potrzeb świeżo upieczonej mamy opieka zdrowotna są kluczowe dla zdrowego przejścia przez etap połogu.

Sprawdź, co jeszcze powinnaś wiedzieć na temat połogu.

Odpoczynek to najlepsze, co możesz dla siebie zrobić po porodzie!

Regeneracja Twojego organizmu w połogu będzie postępować… w swoim tempie. Jeśli jednak zależy Ci na zapewnieniu swojemu ciału optymalnych warunków do odbudowania sił po porodzie – zadbaj o odpoczynek. Odpowiednia ilość snu i czas na relaks są kluczowe dla zdrowia fizycznego i psychicznego świeżo upieczonej mamy! Dlaczego to takie ważne?

Kobieta śpi na brzuchu w jasnej sypialni.

Podczas snu Twój organizm może skupić się na regeneracji tkanek, dzięki czemu proces gojenia ewentualnych ran może przebiegać szybciej i efektywniej. Sen odgrywa również ważną rolę w regulacji hormonalnej, co jest szczególnie istotne w kontekście zmian, jakie zachodzą w organizmie kobiety po urodzeniu dziecka. Wyspana i wypoczęta możesz skuteczniej zarządzać stresem i cieszyć się macierzyństwem. Nadmierne zmęczenie i brak snu mogą z kolei prowadzić do obniżenia odporności oraz zwiększonego ryzyka problemów emocjonalnych, w tym depresji poporodowej.

Wiemy, że noworodek to wymagający mały człowiek, ale pamiętaj, że opieka nad nim nie spoczywa wyłącznie na Tobie! Wsparcie w opiece nad noworodkiem powinien zaoferować Ci partner / ojciec dziecka, ale możesz o nią również poprosić rodzeństwo, mamę lub teściową czy bliską przyjaciółkę – dzięki temu zyskasz czas na odpoczynek, a Twój maluszek będzie w bezpiecznych rękach. Ponadto rodzina i przyjaciele mogą Ci również pomóc w codziennych zadaniach, takich jak zakupy, sprzątanie, czy gotowanie.

Zdrowe odżywianie – zapewnij swojemu organizmowi paliwo do regeneracji

W okresie połogu, zbilansowana dieta jest kluczowa dla zdrowia i regeneracji nowej mamy. Twój organizm potrzebuje odpowiednich składników odżywczych w odpowiednich proporcjach. Właściwie skomponowane „paliwo” dla organizmu pozwoli Ci poradzić sobie z wyzwaniami związanymi zarówno z opieką nad noworodkiem, jak i zmianami fizycznymi, które zachodzą w Twoim ciele.

Czego nie może zabraknąć w diecie świeżo upieczonej mamy?

  • Białko – niezbędne do naprawy i regeneracji tkanek, szczególnie po porodzie. Dobrymi źródłami łatwo przyswajalnego białka są chude mięso, ryby, jaja, rośliny strączkowe i orzechy.
  • Węglowodany złożone – zapewniają energię, której potrzebujesz do opieki nad noworodkiem. Pełne ziarna, owoce, warzywa i pełnoziarniste produkty zbożowe to najlepsze źródła energii.
  • Zdrowe tłuszcze – wspierają między innymi regenerację skóry i produkcję mleka. Zadbaj o to, by źródłem tłuszczów w diecie były wysokiej jakości oliwy oraz awokado lub orzechy.
  • Witaminy i minerały – w okresie połogu szczególnie ważne są dla Ciebie żelazo, wapń, witamina D i kwas foliowy. Aby dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość mikroelementów, zadbaj o zróżnicowaną dietę, w której znajdą się spore ilości zielonych warzyw liściastych, owoców oraz produktów mlecznych.
  • Hydratacja – woda jest kluczowa dla procesów metabolicznych i produkcji mleka. W okresie połogu i karmienia piersią zapotrzebowanie Twojego organizmu na wodę może być większe, dlatego staraj się wypijać około 2-3 litrów płynów dziennie.

Pamiętaj, że zrównoważona dieta wspomaga regenerację i pomaga w utrzymaniu dobrego samopoczucia.

Zadbaj o swój wygląd, by lepiej się czuć

Po porodzie ważne jest zadbanie o higienę i pielęgnację ciała – jedno i drugie wpływa nie tylko na Twoje zdrowie, ale i samopoczucie.

Kobieta suszy włosy suszarką.

Regularna higiena to podstawa

Szybki, ciepły prysznic rano i wieczorem dodadzą Ci energii i zapewnią uczucie odświeżenia, którego potrzebujesz. Na dłuższe kąpiele lepiej poczekać do zakończenia połogu i krwawienia. Regularna i dokładna higiena intymna jest konieczna ze względu na krwawienia połogowe. Używaj do tego celu delikatnych środków myjących, a w razie potrzeby skorzystaj dodatkowo z mocy ziołowych nasiadówek. W przypadku karmienia piersią, ważna jest również regularna higiena piersi, a w razie potrzeby –  stosowanie specjalnych wkładek laktacyjnych.

Pielęgnacja skóry – nawilżaj, odżywiaj i wspieraj regenerację

Zmiany hormonalne w okresie połogu mogą odbić się na wyglądzie Twojej skóry, dlatego przyda się jej dodatkowe wsparcie w postaci odpowiednio dobranych preparatów nawilżających i odżywiających. Skóra na Twoim brzuchu jest rozciągnięta i poprzecinana tu i ówdzie rozstępami? To naturalne! Jeśli chcesz wesprzeć jej regenerację – sięgnij po dobrej jakości oliwkę lub preparaty specjalistyczne, które poprawią wygląd i kondycję skóry.

Wypadanie włosów po ciąży – dlaczego to się dzieje?

W ciąży Twoje włosy zachwycały gęstością i blaskiem, a teraz w zastraszającym tempie się przerzedzają i trasą połysk? Doświadczasz pociążowego łysienia telogenowego (telogen effluvium postpartum)!

Wypadanie włosów po ciąży jest zjawiskiem często spotykanym i najczęściej związanym ze zmianami hormonalnymi w organizmie kobiety po porodzie. Podczas ciąży zwiększona ilość estrogenów powodowała, że włosy dłużej pozostawały w fazie wzrostu (anagen), co przekładało się na ich gęstość i zdrowy wygląd. Po porodzie poziom estrogenów gwałtownie spada, co prowadzi do szybkiego przejścia większej liczby włosów w fazę spoczynku (telogen). Następuje wtedy zwiększone wypadanie włosów, które zazwyczaj jest stanem tymczasowym i ustępuje w ciągu kilku miesięcy.

Borykasz się z łysieniem poporodowym? Sprawdź, jak radzić sobie z problemem wypadania włosów po ciąży.