Herstorie na wystawie Zuzanny Hertzberg „Bojowniczki. Archiwum afektywne” w Galerii STUDIO.

W Galerii STUDIO rozpoczyna się indywidualna wystawa Zuzanny Hertzberg „Bojowniczki. Archiwum afektywne” (kuratorki: Natalia Andrzejewska i Dorota Jarecka). Zuzanna Hertzberg, artystka interdyscyplinarna, artywistka i badaczka zaprasza na wizualną opowieść o żydowskim aktywizmie XX wieku. To także budowanie nowego, afektywnego archiwum, opartego na doświadczeniu kobiet i próba odpowiedzi na pytania: jak reagowały na opresję? jakimi metodami się posługiwały i czy dziś możemy ich wiedzę wykorzystać?

W Galerii Studio zaprezentowane zostaną prace na tkaninach, kolaże oraz obrazy. Wystawie towarzyszą cyklicznie performansy mówione – odzyskane przez artystkę herstorie przeniesione w czas współczesny. Wernisaż: 27 marca o godz. 19:00, wystawa potrwa do 21 maja 2023.
Do 12 marca 2023 w galerii można oglądać wystawę „Kim jest Janina Węgrzynowska?” (kuratorka: Paulina Olszewska). W dniu finisażu po wystawie oprowadza kuratorka wraz z artystami: Ludomirem Franczakiem i Magdaleną Franczak. Oprowadzanie będzie połączone ze spotkaniem na równoległej wystawie Janiny Węgrzynowskiej w Fundacji Arton. Wystawa będzie pokazywana również w siedzibie współorganizatora, Galerii Miejskiej BWA w Bydgoszczy od 23 marca do 21 maja 2023.

W repertuarze STUDIO na marzec:
„Serotonina” w reż. Pawła Miśkiewicza na podstawie tragikomicznej powieści Michela Houellebecqa. Na Dużej Scenie w roli Claude-Florent Labrouste, 46-letniego inżyniera agronoma z depresją zobaczymy Marcina Czarnika i Pawła Miśkiewicza (3 – 5 marca),
• wypływająca z oddechowych i cielesno-emocjonalnych doznań dziewięciu artystek „Monstera” Marty Ziółek podejmuje wątki relacyjnej natury ciała (4 – 5 marca),
• kulinarno-podróżniczo-kryminalno-rewolucyjne przedstawienie familijne „Wyspa Jadłonomia” realizowane przez Macieja Podstawnego i Dorotę Kowalkowską we współpracy z Janem Czaplińskim i inspirowane książkami Marty Dymek o wzmacnianiu dziecięcej i nastoletniej sprawczości oraz potrzebie międzypokoleniowej edukacji (8, 31 marca),
• współczesne spojrzenie na klasyczny dramat Witkacego „Metafizyka dwugłowego cielęcia” wzbogacone przez reżyserkę Natalię Korczakowską o fragmenty innych tekstów Witkiewicza, nawiązując do tradycji spektakli-kolaży Józefa Szajny i Jerzego Grzegorzewskiego (10 – 12 marca),
• spektakl o dziedzictwie, o genach, o rodzinie, rodowodzie, długach, przypadkach, losie i przeznaczeniu „Oda do radości” według koncepcji Wojtka Pustoły i Wojtka Ziemilskiego z gościnnym udziałem aktorki Anny Dzieduszyckiej (11 – 12 marca),
• napisany na zaproszenie STUDIO dramat Doroty Masłowskiej „Bowie w Warszawie” w reż. Marcina Libera to wielowątkowa opowieść o Warszawie lat 70. (16 – 17, 19 marca),
• nowa produkcja „Lohengrin” w reż. Françoisa Girarda z cyklu „The Met: Live in HD 2022–23” z udziałem naszego rodaka, tenora Piotra Beczały. Prelekcję przed transmisją wygłosi latynistka, tłumaczka krytyczka muzyczna i operowa, Dorota Kozińska (18 marca),
• monodram Ewy Błaszczyk „Oriana Fallaci. Chwila, w której umarłam” na podstawie tekstu Remigiusza Grzeli o najbardziej wyrazistej dziennikarce swojej epoki (19, 21 marca),
Łukasz Twarkowski i multisensoryczny spektakl „The Employees” oparty na powieści współczesnej duńskiej autorki, Olgi Ravn, zabierze publiczność w kosmiczną podróż ze społecznością skolonizowaną przez biurokrację i antyludzkie zarządzanie, poszukującą istoty humanizmu (24 – 26 marca), wszystkie spektakle z angielskimi napisami. Dział Edukacji zaprasza na spotkanie towarzyszące spektaklowi „Człowiek i humanoidy. Wprowadzenie do badań nad przyszłościami” z udziałem prof. Aleksandry Przegalińskiej. Wydarzenie we współpracy z Polskim Towarzystwe Studiów nad Przyszłością poprowadzi Kacper Nosarzewski (22 marca),
• pływaczka i aktywistka, zdobywczyni 173 medali – również na Mistrzostwach Świata i Europy, jedna z liderek protestu osób z niepełnosprawnościami, Karolina Hamer w sit-upie „Hamer” w reż. Justyny Sobczyk (25 – 26 marca),
Szczepan Twardoch (tekst i reżyseria) i Robert Talarczyk (reżyseria i obsada) przez pryzmat pojedynczego bohatera opowiadają o zmaganiu z niejednolitą tożsamością klasową i etniczną w monodramie „Byk” (27 – 28 marca), spektakl otworzy pierwszą edycję Festiwalu Sztuki Aktorskiej „Teatropolis” w Łodzi (24 marca),
Cezary Tomaszewski wraca do jednego z najbardziej legendarnych przedstawień w historii Teatru Studio, wystawionej oryginalnie w 1990 roku „Tamary”. „Powrót Tamary” z Sonią Roszczuk w tytułowej roli i gościnnym udziałem Jana Peszka jest opowieścią o narodzinach faszyzmu (29 – 31 marca).

Na Modelatorni gościnne pokazy spektaklu „Papugi” w reż. Tadeusza Łysiaka. Sztuka na podstawie tekstu Jacka Góreckiego jest opowieścią o dwóch młodych dziewczynach w świecie mediów społecznościowych i imprez (obsada: Marianna Janczarska i Dominika Sakowicz). W materiałach audiowizualnych gościnnie występują: Piotr Fronczewski, Jan Frycz i Joanna Kurowska (1 – 2 marca). Natomiast w dniu 14 marca na Dużej Scenie gościnny spektakl B’Cause Dance Company „Homesick / Sick Home” to zaproszenie do rozważań na tematy dotyczące uchodźców, imigrantów oraz wielokulturowości .

W programie również: „Uwalnianie ciała” (6, 20, 27 marca), „Dzikie ciała” z Martą Ziółek z transową muzyką na żywo daisy cutter (13 marca), międzypokoleniowe spotkanie Lotnej Ekipy Teatralnej (21 marca) i sentymentalną podróż po zakamarkach STUDIO w Międzynarodowy Dzień Teatru (27 marca).

W STUDIO są dostępne bilety na wszystkie spektakle repertuarowe wraz z biletem na taras widokowy Pałacu Kultury i Nauki. Miejsca na widowni są oznaczone kolorem niebieskim i można je rezerwować tylko online. Bilet na taras widokowy PKiN (dołączany do biletu na spektakl) jest ważny od dnia zakupu do 24h po spektaklu. Bilety na spektakle i wydarzenia do czerwca 2023 dostępne w kasie teatru oraz online: teatrstudio.pl/pl/repertuar.

STUDIO teatrgaleria
pl. Defilad 1 (wejście od ul. Marszałkowskiej), Warszawa
www.teatrstudio.pl