Firlej – muzyczny październik na ulicy Grabiszyńskiej!

Ośrodek Działań Artystycznych „Firlej” od lat kojarzony jest z nowatorskimi propozycjami muzycznymi. To właśnie w Firleju w drugiej połowie października odbędzie się pierwszy we Wrocławiu koncert Wrocławskiej Orkiestry Improwizowanej! Zagra też z koncertem wrocławski duet Oxford Drama.

Ośrodek Działań Artystycznych „Firlej”

Wrocławska Orkiestra Improwizowana w Firleju
koncert
17.10.2021 (niedziela) o godz. 18:00
wstęp wolny

Wrocławska Orkiestra Improwizowana powstała w kwietniu 2021 roku. Wyjątkowość wrocławskiego projektu opiera się na współpracy artystów zajmujących się różnymi gatunkami muzycznymi. Próby składają się z warsztatów podnoszących umiejętności wspólnego grania i improwizacji oraz szkolenia z dyrygowania orkiestrą improwizowaną. Członkowie orkiestry odbędą pięciodniową rezydencję w Ośrodku Działań Artystycznych „Firlej” we Wrocławiu, przygotowując się do nagrania debiutanckiego albumu oraz 17 października o 1800 wystąpić z koncertem zwieńczającym tę współpracę.

Członkowie Wrocławskiej Orkiestry Improwizowanej: Matylda Gerber – saksofonistka związana z wrocławską sceną muzyki improwizowanej, współtworząca zespoły Ślina i sneaky jesus. W ramach rozwoju solowej kariery zagrała koncerty w Europie, USA, Japonii i Afryce. Matylda była członkiem London Improvisers Orchestra oraz Warszawskiej Orkiestry Improwizowanej, które pozwoliły zebrać doświadczenie dla uformowania wrocławskiej orkiestry grającej muzykę improwizowaną.

Mikołaj Nowicki – kontrabasista związany z wrocławską sceną muzyki improwizowanej, folkowej oraz ze środowiskiem współczesnego cyrku. Ukończył Akademię Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz wydział jazzu na Bednarskiej w Warszawie. Członek zespołów takich jak: Bociany, JTV, Pieśni Piękne, Raizefieber, Kapela Timingeriu oraz Ślina. Od paru lat jest aktywnym członkiem Poznańskiej Orkiestry Improwizowanej.
Filip Zakrzewski – instrumentalista głównie zainteresowany funkiem, ambientem i muzyką improwizowaną. Poza tworzeniem muzyki, zajmuje się inżynierią dźwięku oraz promowaniem zespołów undergroundowych. Filip jest gitarzystą w zespołach Ślina i Torteks.
Mateusz Rybicki – improwizator grający na klarnecie, klarnecie basowym oraz saksofonie tenorowym. Jego inspiracje to zarówno afroamerykański free jazz, europejska muzyka improwizowana, jak i muzyka współczesna, barokowa, minimalizm, muzyka etniczna i tradycyjna. Poza koncertami na swoim koncie ma też kooperacje z tancerzami i teatrem. Miał okazję grać i współpracowaćz takimi artystami jak: Axel Doerner, Tristan Honsinger, Antonio Borghini, Peter Brotzmann, Steve Noble, Adam Pultz Melbye, Harri Sjorstrom, Noid, Ma`ja Schelander, Mark Tokar, Emilio Gordoa, Piotr Damasiewicz, Gerard Lebik, Mikołaj Trzaska, Wacław Zimpel, Paweł Szpura, Dominik Wania, Maciej Obara, Irad Mezliah etc.
Ryszard Lubieniecki – kompozytor, muzykolog, instrumentalista (akordeon, portatyw organowy), improwizator. Aktualnie doktorant w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego, gdzie zajmuje się głównie twórczością muzyczną późnego średniowiecza. Aktywnie działa na wrocławskiej scenie muzyki improwizowanej, m.in. tworząc zespoły Disquiet, Lubieniecki/Rupniewski i Widzicie.
Filip Baczyński – perkusista, beatmaker i prezenter radiowy. W improwizacji szuka sposobu na zrobienie z perkusji zupełnie innego instrumentu. Wyzwaniem, któremu stara się sprostać w szeregach orkiestry jest budowanie melodii i harmonii.
Stanisław Olek – perkusista i perkusjonalista, członek zespołu grającego muzykę improwizowaną Ślina oraz duetu JV. Prowadzi klubokawiarnię artystyczną w Legnicy – Art Cafe Modjeska i jest zaangażowany w promowanie młodych zespołów poprzez organizację koncertów i jam session. W wolnym czasie prowadzi zajęcia gry na perkusji i improwizacji dla najmłodszych.
Fryderyk Dobak – waltornista i gitarzysta. Student 3 roku akademii muzycznej we Wrocławiu. Bierze udział w kilku projektach symfonicznych oraz mniejszych składach, w których stara się nie określać gatunkowo. W improwizacji dąży do opanowania języka kompozytorów aleatorycznych, czy też spektralistcznych. Nie lubi reggae i hip hopu.
Michał Wdowikowski – muzyk, fotograf związany ze sceną muzyczną Gorzowa Wielkopolskiego i Wrocławia. Na co dzień studiuje psychologię na Uniwersytecie Wrocławskim. W artystycznych poszukiwaniach konfrontuje brzmienie akustycznych instrumentów lub nagrań polowych z elektroniką. W przeszłości imał się grania muzyki
popularnej z Królem i Oxford Drama. Obecnie grywa w zespole Młyn, Rzabka oraz solowo jako Młody Junak.
Michał Szczepaniec – multiinstrumentalista identyfikujący się głównie z perkusją. Jego głównymi projektami są duety Gaijin Blues oraz Kadabra Dyskety Kusaje, z którymi wykonuje szeroko rozumianą muzykę elektroniczną z elementami żywej instrumentacji.
Mariya Mavko – ukończyła szkołę muzyczną we Lwowie. Występowała w wielu projektach muzycznych wykonujących jazz, folk i muzykę średniowieczną, jej głównymi instrumentami są flet poprzeczny i wokal. Obecnie gra i śpiewa w elektronicznym duecie Kadabra Dyskety Kusaje.
Lena Czerniawska – rysowniczka i pisarka, improwizatorka i eksperymentatorka, animatorka kultury. Urodziła się w 1989 roku w Nowym Dworze Mazowieckim, gdzie nigdy później nie wróciła. Współtworzy Fundację Macondo we Wrocławiu, współpracuje z artystami związanymi ze sceną muzyki improwizowanej, prowadzi Eksperymentalną Audycję Literacką w Radio Kapitał. Próbuje bardziej szukać niż znaleźć, bo „Kto znalazł, źle szukał” (Aglaja Veteranyi).
Michał Sember – gra na gitarze elektrycznej używając technik autorskich i podpatrzonych. Lubi drobne szmery i pastelowe flażolety.
Krzysztof Sowa – w młodości członek lokalnych zespołów z gatunków post-grunge, stoner rock; amator jazzu, muzyki etnicznej, metalu, szeroko rozumianej elektronicznej, eklektycznej i eksperymentalnej. Z zawodu realizator dźwięku, pracownik Teatru Polskiego we Wrocławiu. Były członek stowarzyszenia SZTUKiSZUM, obecnie przyjaciel i członek kolektywu Macondo.
Cezary Rosiński – członek zespołu młyn i Rozwód; założyciel kolektywu Wkurvv. Sebas Jan Milewski – twórca z zakresu działań intermedialnych. Autor instalacji, obrazów, video, animacji oraz muzyk. Współtwórca kolektywu bookingowego „Wkurvv”, realizującego wydarzenia kulturalne na terenie Wrocławia oraz grupy muzycznej „Młyn”. Student V roku malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. W latach 2019-20 kurator Galerii Sztuki Współczesnej MD_S we Wrocławiu.
Jakub Baniewski – gitarzysta interesujący się różnymi gatunkami muzycznymi, zaangażowany w edukację muzyczną dzieci.
Szymon Hałambiec – perkusista, współzałożyciel zespołu hip-hopowego L.D.P. Oprócz działalności muzycznej prowadzi sklep z płytami Brassel Music Shop.

Ośrodek Działań Artystycznych „Firlej”
Oxford Drama
koncert
22.10.2021 (piątek) o godz. 20:00
bilety: 35/45 PLN

Kiedy inni silą się na efekciarstwo mające zagwarantować krajowy lub zagraniczny sukces, oni  konsekwentnie trzymają się drogi, jaką obrali na samym początku. Oxford Drama – zespół  ciągle młody scenicznym stażem i wiekiem swoich założycieli Gosi Dryjańskiej i Marcina  Mrówki – stworzył styl trudny do pomylenia, na którego podstawie buduje jedną z  najbardziej wartościowych dyskografii w polskiej muzyce ostatnich dekad. 22 października duet Oxford Drama zagra w Ośrodku Działań Artystycznych „Firlej” przede  wszystkim utwory ze swojej najnowszej płyty „What’s The Deal With Time?”. To muzyka,  która dobrowolnie chce zdjąć z barków słuchacza trapiące go rozterki. Nie ma potrzeby i  powodu, by się przed tym bronić.

Po dwóch świetnie przyjętych płytach – In Awe z 2015 i Songs z 2018 roku – przyszła pora na  napisanie kolejnego rozdziału w historii wrocławskiej formacji. Trzeci długogrający album  w dorobku Oxford Drama nosi tytuł What’s The Deal With Time?

Jak sami przyznają, kluczowe dla nich są poczucie zgodności z brzmieniem – językiem,  instrumentami, stylistyką – które najlepiej ich określa, oraz swoboda, jaką otrzymują od  siebie nawzajem. Gosia Dryjańska i Marcin Mrówka nie silą się na cokolwiek. Oxford Drama  jest ich urządzonym po swojemu artystycznym parkiem rozrywki, gdzie dają upust  fascynacjom, bez próby naśladownictwa i wpisywania w czyjekolwiek oczekiwania. – Piszemy  piosenki, jakie sami chcielibyśmy usłyszeć w radiu – mówią.

Choć ich inspiracje nadal krążą wokół twórczości Kevina Parkera i Briana Wilsona, to  upływające lata, gromadzone doświadczenia i odbyte podróże pozostawiły subtelny stempel  na brzmieniu What’s The Deal With Time?. Czas spędzony w Berlinie spowodował zwrot  w kierunku Davida Bowiego, U2 z okresu Achtung Baby, czy Mitski. W połączeniu  z zamiłowaniem do Talking Heads, Electric Light Orchestra, MGMT, czy Grizzly Bear,
otrzymujemy instrukcję obsługi w jaki sposób zdekodować inspiracje przemykające tu  i ówdzie po nowej płycie Oxford Drama. To nie jest już beztroskie indie z czasów pierwszych  płyt Vampire Weekend, czy marzycielski pop jak u TOPS. To muzyka, której bogate brzmienie  obszyte zostało tekściarstwem najwyższej próby, łączącym w sobie rozterki współczesnego  człowieka (Offline) i nastrój swego rodzaju niepewności, spowodowanej aktualną kondycją  świata (This Is The Internet, Retromania). Jedną z pierwszych rozgłośni na falach której  zadebiutował singiel “Not My Friend” była amerykańska rozgłośnia KCRW. Utwór został  zaprezentowany w audycji Henrego Rollinsa z kultowego zespołu Black Flag.

Wrocławski duet to mistrzowie pracy u podstaw, co słychać w każdym, dopieszczonym do  granic dźwięku (Not My Friend). Trudno się jednak dziwić takiemu podejściu, gdy za  mentorów uważa się zespół Grizzly Bear. Oxford Drama swobodnie spacerują po osi  gitarowego indie (You Only See What You Like), zaglądając czasem a to w okno dream popu  (Episode Couples, San Junipero), a to surf rocka muśniętego twee (Bachelor of Arts). Sami
przyznają, że pracę nad utworem zaczynają od tego, by za pomocą brzmienia przekazać  emocje towarzyszące im podczas jego pisania. Dodając do tego wspomnianą sumienność, jaką  przykładają do procesu produkcji, słuchając What’s The Deal With Time? ma się poczucie  obcowania z materiałem, do którego ktoś dołożył najlepszych i najszczerszych starań.

Momentami najnowsza płyta Oxford Drama jest jak pełne zrozumienia przyjacielskie  poklepanie po plecach. Innym razem jest niczym głęboka, słodko-gorzka rozmowa, której  efektem jest osiągnięcie konsensusu nawet jeśli dotyczy on rzeczy trudnych. What’s The Deal  With Time? to album, nad którym unosi się jakaś nienazwana jeszcze filozofia slow indie albo  comfort music, która niczego od nikogo nie oczekuje i nie wymaga, za to daje poczucie  swobody i akceptacji, a może nawet oczyszczenia. Praca, jaką Gosia Dryjańska i Marcin  Mrówka wykonali przy swojej trzeciej płycie, ma wymiar niemal terapeutyczny. To muzyka,  która dobrowolnie chce zdjąć z barków słuchacza trapiące go rozterki. Nie ma potrzeby  i powodu, by się przed tym bronić.

Firlej to także miejsce otwarte dla osiedlowej społeczności. Kawiarnia Sąsiedzka  ma dla wrocławian jesienne propozycje spędzenia wolnego czasu.

Ośrodek Działań Artystycznych „Firlej”

SPACER Z KAWIARNIĄ I KAWĄ

W każdy wtorek zapraszamy na Spacer z Kawiarnią i Kawą, który prowadzi Katarzyna Religa. Kolejne spotkania to 5, 12, 19 i 26 października.

KOLAŻE W FIRLEJU – przez cały rok
7, 21, 28 października o 18.00 przyjdźcie na KOLAŻE W FIRLEJU – przez cały rok! Warsztaty prowadzi Małgorzata Grączewska. Wstęp wolny.

PCHLI TARG
23 października od 12.00 zapraszamy na PCHLI TARG W FIRLEJU. Wydarzenie jest darmowe zarówno dla wystawiających, jak i gości.

HISTORIE OSIEDLOWE
27 października o 18.00 z kolei HISTORIE OSIEDLOWE – spotkanie z Joanną Klimą z „Serca Szczepina”. Spotkanie z prezeską „Serca Szczepina” poprowadzi Olga Szelc. Wstęp wolny.

Jeśli chcecie być na bieżąco w tym co się dzieje na mieście koniecznie śledźcie nasza zakładkę LIFESTYLE.