To niezwykłe doświadczenie spotkać na swoje drodze człowieka, który tak wiele osiągnął, a mimo wszystko jest pełen pokory oraz dystansu do otaczającej mody. Nasz rozmówca Wojciech Onak, opowiadając o swoim dotychczasowym doświadczaniu, nakreśla interesującą drogę do sukcesu. Dla młodego pokolenia wkraczającego w świat mody i kultury oraz tych, którzy poszukują nieoczywistego zwrotu w swoim życiu, zachęcamy do krótkiej lecz bardzo inspirującej rozmowy. Poszukujemy odpowiedzi na nurtujące pytanie, co jest dla nas najważniejsze – powielanie schematów czy kreowanie własnej osobowości?

Art & Fashion Forum obchodzi 10 urodziny, czy możemy spodziewać się czegoś spektakularnego?

Każda edycja wydarzenia Art & Fashion Forum jest spektakularna. Nie trzeba robić czegoś extra, żeby przyciągnąć uwagę, jednak zawsze staramy się, żeby było coś ciekawego. To jedyne wydarzenie na polskim rynku, gdzie od 10 lat bez przerwy, wytrwale tworzymy coś niezwykłego dla mody oraz kultury. Widzieliśmy na polskim rynku wiele prób stworzenia wydarzeń powiązanych z modą oraz związanych ze światem celebryckim – jednak nie przetrwały. Wokół większości są niesmaczne niuanse, a tu spektakularnym aspektem jest to ze Pani Grażyna Kulczyk przez 10 lat wytrwale tworzy Art & Fashion Forum i nie ma żadnych negatywnych głosów. Dla nas, czyli osób które to tworzą to wielkie wyzwanie. Każde Art & Fashion Forum jest spektakularne, a w tym roku oficjalnym kuratorem AFF jest SHOWstudio Nicka Knighta. Kolaboracja pokazuje, jak bardzo Forum jest szanowane na całym świcie. Aby połączyć siły, nie było walki o uzyskanie aprobaty, była jedynie rozmowa co chcemy wspólnie stworzyć.

Jakie to uczucie tworzyć Art & Fashion Forum, wydarzenie w Polsce, które od 10 lat inspiruje i edukuje młodych ludzi?

Niezwykłe uczucie, że dajesz młodym ludziom coś wyjątkowego. To uczucie spełnienia, zadowolenia oraz podzielnia się swoją wiedzą z innymi. To wielkie szczęście, że Art & Fashion Forum powstaje po raz kolejny. Widać efekty, a to znaczy, że robimy to dobrze!

Jak wyglądają przygotowania do nowych edycji? Co roku nas zaskakujecie, czy jest wypracowany stały schemat pracy nad powstaniem nowej edycji festiwalu?

Jak przy każdej kreatywnej pracy nie ma schematów. Są dwie rzeczy, które co roku są takie same: brainstorming – burza mózgów, którą tworzymy w naszym zespole oraz kontakty z ludźmi z zapytaniem, czy chcą z nami współpracować. Jak tylko kończymy warsztaty, to pod koniec grudnia zaczynamy myśleć o nowej edycji.

Tematem przewodni tegorocznej edycji jest Different = Irreplaceable, jak Pan to rozumie?

Jest to temat celebrujący każdą osobowość! Każdy z nas jest unikalny, niezastąpiony. W świecie mody i sztuki bardzo często widzimy powielające się schematy oraz robimy rzeczy pod wpływem innych ludzi. Zawsze nas uczono, żebyśmy byli tacy jak inni, zaczynając od tego, że nie pozwalano pisać lewą ręką. Teraz jest to dopuszczalne, jednak pokazuje jak stajemy się programowani przez świat. To, co obecnie dzieje się na całym świecie również nas programuje w wybranym przez władze kierunku. Polityka czy inne zobowiązania, które narzucane są przez system, zamykają nas w kuli. Kuli bezpieczeństwa, która dyktuje formułę: jeśli chcemy być bezpieczni to bądźmy tacy jak inni. My pokazujemy unikalność każdej osoby i zachęcamy do wyjścia z kuli, rozbijamy tą bańkę. Chcemy uczyć, jak zacząć wierzyć w siebie oraz własne serce i umysł.

Jak Pan ocenia kondycję młodego pokolenia wkraczającego w wielki świat mody? Czy są przygotowani na połączenie biznesu z twórczą pracą?

Nie będę oceniał całego świata mody. Osoby, które były przez lata na AFF, otworzyły dobrze prosperujące biznesy modowe, popatrzymy na Local Heroes, MISBHV, Jackob. Firmy, które tak naprawdę są młodymi działalnościami – tworzone przez młodych ludzi. To ludzie, którzy uwierzyli w swoją inność, wizję i serce. To nie jest tylko tworzenie dla lookbooka, dla komercyjnej sesji, czy kolorowego magazynu. To jest świat biznesu. Myślę, że Polska nie ma wypracowanego schematu pomocy, jako kraj nie dofinansuje działań związanych z modą. Z mojej własnej opinii, w Polsce nie czujemy jeszcze potrzeby dofinansowania czegoś, co nie jest oczywistym modelem biznesowym. Skandynawia, czy Wielka Brytania, które mocno prosperują modowo, gdzie PKB tego kraju w części opiera się na rynku mody, otrzymują wsparcie rządowe poprzez wyszukanie talentów oraz przekazanie im możliwości rozwinięcia skrzydeł dzięki pomocy finansowej na start. Mam nadzieje, że tak będzie i w Polsce. Art & Fashion Forum do tego dąży, daje możliwość uczęszczać do najlepszej uczelni na świecie – Central Saint Martins – oraz poznać jak działają inne rynki.

Zwycięzcy warsztatów Art & Fashion Forum pojadą na kurs do londyńskiego Central Saint Martins. Uczelni, której Pan jest absolwentem. Czy w Polsce jest szansa na podobny poziom nauki w branży mody? Jaka jest różnica pomiędzy nauką w Polsce, a na zagranicznych uczelniach?

To jest bardzo młody rynek. U nas w temacie szkoły modowej mówimy o poznańskiej School of Form lub Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, która dla nas jest historią. Myślę, że na to jak początkujący jest rynek nauki w Polsce to jest na bardzo wysokim poziome intelektualno – kreatywnym. Granica jest coraz mniejsza. Najlepsze światowe szkoły mody nie powstały 5 ani 10 lat temu, one powstały kilkadziesiąt lat temu i wypracowały program nauki. W tym jest wielka siła. Nasze rodzime uczelnie zaczynają od zera, małymi krokami zdobywają doświadczenie i idą w bardzo dobrym kierunku. Za kilkadziesiąt lat na pewno będą w światowej czołówce, przynajmniej w 20!

Jest Pan właścicielem agencji kreatywnej, marki Polygon, kręci imponujące filmy oraz współtworzy niezwykłe artystyczne projekty. Jak powstała myśl o założeniu własnej agencji OCR Creations? Czy to miejsce, które scala wszelkie projekty?

Obecnie wszystko jest pod jedną agencją. My upraszczamy, mówiąc o kreatywnej agencji, jednak ona nazywa się OCR Creations po to, żeby ludzie wiedzieli co robimy. My jesteśmy Creative Community, łączymy ze sobą kreatywnych ludzi, którzy chcą robić coś niezwykłego. Tworzymy nie tylko komercyjne projekty. Gdyby prześledzić naszą działalność to współtworzymy różne inicjatywy: wystawa Leszka Onaka, nocna iluminacja wyświetlana na budynkach na Kazimierzu. Współpracujemy przy otwarciu Katedry Poezji Cybernetycznej oraz tworzymy największe w Polsce Targi Plakatu. Poprzez doświadczenie jakie zdobyłem na przełomie 14 lat pracy, skończyłem uczelnie Central Saint Martins – Fashion Communication & Promotion, pracowałem z wieloma uznanymi nazwiskami jak Nick Knight, Alexander McQueen. Wracając do Polski obrałem funkcje kreatywno-biznesową. Pracowałam dla dużej polskiej marki działającej na 13 zagranicznych rynkach. Prowadzenie działań marketingowych dało mi dużą możliwość rozpoznania każdego z rynków osobno. Łącząc moją wiedzę oraz ludzi, którzy z nami współpracują, tworzymy OCR Creations.

Wychodzę z założenia, że chcę być szczęśliwy i chcę, aby ludzie wokół mnie też byli szczęśliwi oraz zadowoleni z pracy, spełniali się kreatywnie w świecie mody oraz kultury. Jednak bez nauki nie ma niczego i nie chodzi o książkową wiedzę, ale tą, którą zdobywa się poprzez budowanie własnego wizerunku. Poszukiwanie tego, w czym jestem najlepszy.

Jedna wskazówka od dyrektora artystycznego festiwalu Art & Fashion Forum dla młodych i ambitnych wkraczających w świat mody? Właściwie cały wywiad jest imponującą wskazówką, gdzie każda młoda osoba, która to przeczyta  poczuje napływ motywacji i energii do działania nawet od najmniejszych projektów.

Nie od razu trzeba robić coś ogromnego. Można zrobić małe, ciekawe projekty, nie od razu trzeba uderzać do wszystkiego, co jest komercyjne. Jeżeli człowiek zaczyna od pracy komercyjnej to jest wyspecjalizowany. To jest dobre dla osoby, która chce być ukierunkowana na prace w korporacji. Jeżeli człowiek zaczyna od siebie, od zrozumienia tego, co w nim jest najlepsze, jaka jest jego osobowość oraz przekazuje to dalej w swoich pracach i twórczości to kształci swoją unikalność. Tego w dzisiejszym świecie komercyjne marki poszukują. Zastanówmy się, co jest ważniejsze! Powielanie systemu po to, aby pracować komercyjnie? W momencie, kiedy system się zmieni, można odpaść z rynku,  ponieważ nie ma się własnej osobowości w swojej pracy.  Czy wykreowanie własnej osobowości, rozwijanie jej przez całe swoje życie i bycie unikalnym oraz niespotykanym na rynku? To jest pytanie, to nie jest stwierdzenie, co jest lepsze, a co gorsze.

To pytanie, które ja zadawałem sobie przez lata.

 

 

Rozmawiała: Monika Komorowska
Foto: Art&Fashion Forum, ocrcreations.com
Więcej informacji: www. starybrowar5050.com/aff

10. edycja Art&Fashion Forum by Grażyna Kulczyk, 17-29.10.2016
Art&Fashion Forum by Grażyna Kulczyk odbywa się od 2007 r. w poznańskim Starym Browarze. Dziesiątej edycji wydarzenia przyświecać będzie hasło „Different = Irreplaceable”. Rolę kuratora wydarzenia objęło SHOWstudio Nicka Knighta z Londynu, a funkcję dyrektora artystycznego sprawuje W P Onak. W programie warsztaty z ekspertami z branży mody i mediów (rekrutacja trwa do końca września), pasjonujące wykłady z autorytetami oraz targi młodych twórców.