A<FESTIVAL 2019 to trwający 5 dni, międzynarodowy cykl wydarzeń kulturalnych, a jego idea to: EDUKACJA | INTEGRACJA | EKSPERYMENT | INNOWACJA.
23 – 27/10/2019 / Katowice
IDEA
A<FESTIVAL 2019 to laboratorium miasta i miejskości, w którym produkuje się lepszą jakość życia dla mieszkańców, nowe standardy urzędnicze, innowacyjne narzędzia dla aktywistów i programy współpracy ze światem biznesu.
Pracownikami tej fabryki są twórcy przestrzeni miejskiej – czyli wszyscy związani z miastem – mieszkańcy, przedsiębiorcy, urzędnicy, aktywiści, artyści oraz przedstawiciele uczelni wyższych – pracownicy naukowi i studenci.
W zeszłych latach w festiwalu uczestniczyli światowej sławy twórcy m.in.: Jakub Szczęsny (szcz.com.pl), Dominika Janicka, We will fail, musk kolektyw, RSS B0YS, Agata Twardoch (44STO), Magda Wrzesień (Stowarzyszenie Odblokuj), Łukasz Pancewicz (A2P2), Ewa Rudnicka, Grupa GDYBY, SUPERGUT STUDIO, Iza Rutkowska, kolektyw PALCE LIZAĆ, Mikołaj Szubert-Tecl (Riegler Riewe Architekci), Agnieszka Nawrocka (TUKUJ studio).
Narzędziami do pracy są warsztaty, dyskusje, prelekcje, koncerty, projekcje, spacery, akcje miejskie i inne wydarzenia, wymykające się poza standardowe formy. W celu zachowania porządku podzielono narzędzia na 4 główne typy: edukacja, innowacja, integracja i eksperyment.
Obiektem badań festiwalowego laboratorium jest miasto, wraz ze wszystkimi jego elementami. Materiał stanowią kwestie społeczne, przestrzenne, ekonomiczne, środowiskowe, zarządcze i kulturalne. Dodatkowo rokrocznie wybierany jest jedno zagadnienie przewodnie.
Dotychczas, tematami głównymi były: rzeka Rawa w Katowicach (2014), cohousing (2015), ulica Warszawska w Katowicach (2016), Katowice Miasto Muzyki UNESCO (2017) i noc w mieście (2018).
Każda pracownia musi mieć swoje miejsce. Jest ona co roku zlokalizowana w Katowicach z siedzibą główną w Instytucji Kultury Katowice Miasto Ogrodów im. Krystyny Bochenek oraz klubem festiwalowym w klubokawiarnii Drzwi Zwane Koniem. Jednak prace i pomysły tworzone podczas festiwalu dotyczą wszystkich polskich miast.
Nadzór nad całością wykonywanych działań sprawuje kolektyw miejski @antyRAMA.
To wszystko tworzy nową pozaformalną jakość edukacji i innowacji miejskich.
To wszystko to właśnie A<FESTIVAL.
Kuba Kopecki (KK) – Kurator festiwalu
Helena Szewiola (HS) – Dyrektor artystyczny festiwalu
Klaudia Mańka (KM) – Dyrektor produkcyjny festiwalu
KK: Miasta są niesamowicie złożonymi organizmami – połączeniem dzieł ludzkich rąk i myśli. Złożone z architektury i budowli, ale też z kultury, polityki i ekonomii. Ich głównym twórcą jest człowiek – od robotnika i sprzedawcy przez aktywistę, prawnika i polityka, aż po programistę i projektanta, albo po prostu – mieszkańca.
HS: W każdej milisekundzie w miastach dzieją się setki procesów, przesyłane są tysiące danych i przekazywane miliony informacji. Poruszając się po ulicach większość z tych zjawisk umyka naszej uwadze, ponieważ tak bardzo już do nich przywykliśmy.
KM: Jaką informacją jest dla Ciebie zapach kawy w drodze do pracy? Co oznacza poranny śpiew ptaków? Jak często wpadasz w smog informacyjny?
HS: Miasta są pełne informacji, bardziej i mniej oczywistych, odbieranych przez nas wszystkimi zmysłami, w mniej lub bardziej świadomy sposób. Zielone światło sygnalizatorów daje informację o możliwości wejścia na drogę, migające szyldy lokali informują o ich otwarciu, wyjące syreny ostrzegają o niebezpieczeństwie, a zapach świeżego pieczywa ułatwia znalezienie najbliższej piekarni.
KK: Każdy z nas widzi miasto nieco inaczej i w nieco inny sposób je odbiera. Często jednak nie potrafimy się skutecznie komunikować, a przecież wymiana informacji jest nieodłączną częścią wszystkich procesów miejskich i ludzkich. Można ją rozprzestrzeniać lub zatajać, przekazywać lub odbierać, fałszować lub weryfikować.
KM: Rozwój społeczeństwa informacyjnego nieustannie generuje zbyt wiele informacji. Czuję, że wspólnie błąkamy się w postprawdzie i budujemy w sobie stres informacyjny, który pogłębia się poprzez napotykane bariery informacyjne.
HS: Odbiór, przyswajanie i reakcje na otaczające nas bodźce weszły nam tak bardzo w nawyk, że kontrolę nad nimi przejęła podświadomość.
KM: W jaki sposób kreować kulturę informacyjną? Czy powinniśmy myśleć o tworzeniu strategii dotyczących wymiany informacji?
KK: Informacja nas otacza, a im więcej z niej rozumiemy, tym więcej możemy zmienić.
***
A
Więcej informacji na:
afestival.pl (https://afestival.pl/)
facebook.com/afestival.katowice (http://www.facebook.com/afestival.katowice)
instagram.com/_antyrama (http://www.instagram.com/_antyrama)