Taniec w mikrograwitacji, kosmiczne wiertło, spadające gwiazdy na żądanie, warzywa uprawiane na glebie marsjańskiej oraz spekulatywny projekt hodowli muszek owocówek na księżycu Saturna – to tylko niektóre elementy wielowątkowej opowieści, którą niesie ze sobą wystawa zbiorowa „Powrót na Księżyc”.
Zgromadzono na niej prace łączące język sztuki, nauki i nowych technologii. Zgodnie z myślą Rogera Maliny, astronoma i promotora działań typu art&science, przyszłość należy do Nowych Leonardów – innowatorów, łączących w sobie wrażliwość artysty i metodyczność naukowca. Być może to właśnie Księżyc stanie się miejscem rozwoju dla tej nowej kategorii twórców.
Tytułowy powrót na Srebrny Glob odnosi się w pierwszej kolejności do koncepcji Wioski Księżycowej, wypracowanej przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA). Pomysł budowy stałej, międzynarodowej bazy, spełniającej konkretne funkcje zarówno dla nauki, jaki i przemysłu to punkt centralny, wokół którego krążą pozostałe eksponaty. Wystawa jest również wyrazem powrotu do śmiałych planów kolonizacji, a zarazem humanizacji Kosmosu, stającego się obecnie terenem działalności człowieka na każdym możliwym poziomie – od eksperymentów naukowych po rozrywkę i działania artystyczne.
Na wystawie zaprezentowane zostaną między innymi dzieła filmowe i fotograficzne (np. „A World without Gravity” Kitsou Dubois, „The Afronauts” Cristiny de Middel), projekty w technologii rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości, a także prototypy biomateriałów, wykonane w laboratorium Advanced Concepts Team pod egidą ESA. Nie zabraknie również prac z zakresu architektury (modele habitatów marsjańskich autorstwa wrocławskiej grupy Space is More), wzornictwa użytkowego (studencki projekt konfigurowalnej przestrzeni mieszkalnej dla załogowych lotów kosmicznych, pt. „Mars 2030”) oraz inicjatyw o charakterze artystyczno-badawczym, których tematem przewodnim jest implementacja życia w warunkach ekstremalnych (m.in. „Merapi Terraforming Project” Angelo Vermeulena oraz „Drosophilia titanus” Andy’ego Gracie). Dodatkowo, będzie można się przyjrzeć przykładom technicznych innowacji, opracowanych przez polskich inżynierów kosmicznych z firmy SENER, Centrum Badań Kosmicznych PAN i Politechniki Warszawskiej.
„Powrotowi na Księżyc” towarzyszą trzy osobne instalacje artystyczne, zlokalizowane w różnych miejscach na terenie Centrum Nauki Kopernik: „Microvenus” Joe Davisa, “Some Parts Of The Subsystem Are Present” (SPOTSAP) Saschy Mikloweita oraz “Hear the World Ending” Aloïs Yanga.
W wystawie udział biorą:
Joe Davis, Kitsou Dubois & Ki Productions Dance Company, Andy Gracie, Kornel Janczy, Agata Kołodziejczyk, Eliza McNitt, Cristina de Middel, Sascha Mikloweit, Joseph Popper, Zofia Szczęsna, Katarzyna Tretyn-Zečević, Angelo Vermeulen, Richard Vijgen, we3studio (Damian Ziółkowski, Patryk Kalwas, Julian Kondej), Wieger Wamelink, Aloïs Yang
A także:
ALE Co. Ltd., Centrum Badań Kosmicznych PAN, DREAM (DRilling Experiment for Asteroid Mining) (projekt grupowy), Europejska Agencja Kosmiczna & Foster + Partners, Laboratorium biologiczne CNK, Pracownia Multimediów Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych, SENER Polska., Space is More, Studenckie Koło Astronautyczne Politechniki Warszawskiej, Wydział Wzornictwa Przemysłowego ASP w Krakowie
Kiedy:
14 września 2017 wernisaż , godz. 20:30 – 24:00
15 – 17 września 2017, godz. 11:00 – 23:00
Gdzie: CNK, 1 piętro
Wstęp wolny
KURATOR: Rafał Kosewski
KOORDYNACJA: Marta Hekselman
SCENOGRAFIA: Item Studio – Ewa Dulcet, Martyna Świerczyńska.
REDAKCJA TEKSTÓW: Maciej Cegłowski, Paweł Kolanowski
Wydarzenie: www.facebook.com/events/835774266596001 (https://www.facebook.com/events/835774266596001)
zdjęcia: Joseph Popper, The One-Way Ticket, 2012 / Film Still Courtesy the artist