WIELCY PROJEKTANCI - CHARLES WORTH TWÓRCA HAUTE COUTURE

Charles Frederick Worth – Anglik, który wymyślił haute couture. Dzięki protekcji cesarzowej Eugenii i dworowi Tuileries Worth stał się nie tylko znany, ale i uprzywilejowany na europejskich dworach. W jaki sposób w krótkim czasie udało się Anglikowi wspiąć na szczyt?

Charles Frederick Worth jako pierwszy zaproponował klientkom oryginalne wzory, własne tkaniny oraz co najważniejsze szycie na miarę. Garderoba sygnowana nazwiskiem Worth osiągała dużo wyższe ceny niż jej produkcja. Potrzeba bogacenia się i noszenia rzeczy drogich zagwarantowała haute couture sukces.

CHARLES FREDERICK WORTH – kim był?

Charles Worth urodził się w 1825 roku w małym miasteczku Bourne w hrabstwie Lincolnshire. Był szóstym dzieckiem Williama i Mary Worthów. W domu panowała skrajna bieda, dlatego jedenastoletni Charles musiał porzucić naukę i podjąć pracę w drukarni. W wieku dwunastu lat wyjechał samodzielnie do Londynu i rozpoczął praktykę w domu mody Lewis & Allenby, w którym sprzedawano eleganckie szale i tkaniny. Worth był niezwykle żądny wiedzy, więc zaraz po pracy chodził do National Gallery, aby czerpać to co najpiękniejsze z obrazów i innych dzieł sztuki. Moda angielska nie zmieniała się, a Charles poszukiwał nowych wyzwań i śledził modę z Paryża, która była zupełnie inna, dlatego w wieku dwudziestu lat zdecydował się na podróż do stolicy Francji.

PARYŻ i HAUTE COUTURE

Charles znalazł zatrudnienie u Opigeza i Chazelle w Maison Gagelin i spędził tam dwanaście lat, podczas których rysował, projektował i pracował nad perfekcyjnym krojem. Jego głowa była pełna pomysłów, dlatego też postanowił w 1858 roku otworzyć własny sklep przy reu de la Paix 7. Był to czas świetności Wortha, który zaczął proponować klientkom autorskie zestawy sukni (dzisiejsze kolekcje sezonowe), które prezentowała jego żona przechadzając się po salonie, a dodatkowo w czasach II Cesarstwa teatry, bulwary i salony były pełne przepychu. W 1860 roku Charles zaczął szyć dla cesarzowej Eugenii – stworzył dla niej pełna garderobę, a co za tym idzie jego blask rozświetlił całą Europę. Krawiec zdobył zaufanie najwytworniejszych kobiet śmietanki towarzyskiej oraz paryskich kurtyzan.

Ogromny wpływ Wortha na modę opowiada anegdota, w której w 1860 roku cesarzowa postanowiła rozstać się z krynoliną. W ślad za nią poszły królowa Anglii i cesarzowa Wiednia. Kiedy tylko Charles ogłosił przedłużenie jej żywota, wszystkie trzy jednym głosem krzyknęły: NIECH ŻYJE KRYNOLINA! Pracownia Wortha zatrudniała najlepsze szwaczki i sprzedawczynie. Była pełna luksusu i bogactwa, a każda jego opinia stawała się prawem – była niezaprzeczalna. Krawiec narzucał swoje zdanie i nie liczył się z innymi.

Dzięki niemu liczba paryskich pracowni krawieckich wzrosła od 1850 do 1863 roku o ponad 300, w 1895 roku było ich już 1638 i zatrudniały 65 tys. osób. Charles Worth dbał o każdy detal, zmieniał, doszywał, przeszywał i tworzył dzieła sztuki. W 1686 roku wylansował tunikę. Podczas spaceru ulicami Paryża Worth zauważył kobietę zamiatającą ulicę, która upięła spódnicę, aby jej nie ubrudzić. Chwilę później Charles wypuścił model sukienki – tunika z halką, która zrobiła furorę.

W 1870 roku podczas wojny dom mody Charles Worth został zamknięty i przerobiony na szpital. Charles jednak nadal szył. Nastała moda too much, która szukała jedynie nowych zdobień i dodatków, która chwilę później ustąpiła miejsca uproszczeniom. Charles Worth z racji wieku, nie był już tak aktywny jak wcześniej, toteż przekazał interes swoim synom. Umarł w wieku sześćdziesięciu dziewięciu lat w posiadłości Suresnes na przedmieściach Paryża.

HAUTE COUTURE DZIŚ

Po dzień dzisiejszy narodziny haute couture symbolizuje nazwisko Wortha, który nadał rytm współczesnej modzie.

Fédération Française de la Couture, du Prêt-à-Porter des Couturiers et des Créateurs de Mode, czyli instytucja zrzeszająca projektantów, powstała w 1973 roku. Jej prezesem do dzisiaj pozostaje Ralph Toledano. Celem jest promocja, ochrona i wspieranie jej członków. Mianem projektanta haute couture mogą się nazywać jedynie oficjalni członkowie Chambre Syndicale lub projektanci zaproszeni przez Izbę Haute Couture.

Aby zostać członkiem haute couture należy spełniać kilka warunków: posiadanie atelier w Paryżu i zatrudnianie w nim ponad dwudziestu osób, organizowanie dwóch pokazów kolekcji rocznie, składających się z minimum 50 projektów dziennych i wieczorowych ręcznie szytych na miarę które można zamówić, wyłącznie umawiając się osobiście z projektantem i jego zespołem krawców, posiadanie najlepszej jakości materiałów i ogromne umiejętności krawieckie.