Well-being – skuteczne metody pielęgnowania swojego dobrostanu i utrzymywania pozytywnego stanu zdrowia psychicznego

Coraz większą wagę w obecnych czasach zyskuje tematyka zdrowia psychicznego oraz źródła satysfakcji. Chcemy wiedzieć jak utrzymać równowagę pomiędzy pracą zawodową a życiem osobistym, jak pielęgnować wartościowe relacje międzyludzkie oraz tworzyć szczęśliwe rodziny.

Well-beingW dobie galopującej inflacji i innych wyzwań ekonomicznych ciężko o wygospodarowanie czasu na prawidłowe zadbanie o swój dobrostan, zarówno fizyczny jak i psychiczny. Pracownicy etatowi, młodzi rodzice na dorobku, studenci i osoby starsze – wszystkie grupy, bez wyjątku, borykają się z pewnymi wyzwaniami, które dzielą je od osiągnięcia poziomu głębokiej satysfakcji z życia. Codzienność konfrontuje nas z nowymi doświadczeniami, na które niejednokrotnie nie jesteśmy w żaden sposób przygotowani. Z tego powodu surfując po Internecie nie trudno zauważyć, że praktycznie każdy portal o dobrostanie i samorozwoju stawia na zapoznanie się z pojęciem well-being.

Metody na natychmiastową poprawę samopoczucia

W momentach obniżonego nastroju możemy sięgnąć po doraźne rozwiązania, jednak ważne jest by wybrane przez nas środki nie były toksyczne, tylko wspierające pozytywne odczucia. Środki psychoaktywne, ucieczka w pracę czy objadanie się, nie są dobrymi rozwiązaniami, wręcz przeciwnie – w konsekwencji pogłębiają problem i są tylko chwilową ucieczką od emocji. Dlatego dobrym pomysłem jest stosowanie jako środków zaradczych pozytywnych doświadczeń, które koją i regulują system nerwowy. Udanie się w miejsce wypełnione przyrodą to doskonałe rozwiązanie kiedy czujemy się sfrustrowani i przebodźcowani, ponieważ sama obserwacja zieleni pozytywnie oddziałuje na nasz układ nerwowy. Środkiem wyciszającym, stosowanym w wielu terapiach, jest oczywiście muzyka. Jeśli nie borykamy się z nastrojami wykraczającymi poza akceptowalną normę, które nie wymagają opieki specjalistycznej, możemy spróbować samodzielnie przeanalizować nasz system wartości i skupić się na aspektach, które być może ignorujemy z uwagi na codzienne obowiązki.Well-being - skuteczne metody pielęgnowania swojego dobrostanu i utrzymywania pozytywnego stanu zdrowia psychicznego

Jak pielęgnować swój dobrostan i osiągać trwałe efekty?

Biologia warunkuje struktury naszych mózgów, co ma bezpośrednie przełożenie na funkcje poznawcze, możliwości intelektualne czy skłonność do zaburzeń psychicznych. Są to czynniki, na które nie mamy wpływu. Mamy jednak decyzyjność względem tego czym otaczamy się na co dzień, jakich ludzi przyjmujemy do swojego życia, jakie mamy podejście do pracy zawodowej czy relacji międzyludzkich. Skuteczną metodą pielęgnowania swojego dobrostanu psychicznego jest posiadanie określonego celu, który będzie napawał nas poczuciem sensu i znaczenia. Pozytywne emocje, które pojawiają się przy szczerym zaangażowaniu w ważny dla nas projekt, trwale wzmocnią poczucie sprawczości i realnie podniosą samoocenę. Niezwykle ważne jest także celebrowanie własnych osiągnięć, docenianie poświęconych sił i środków na realizację obowiązków. Bez głębokiego odczucia satysfakcji z osobistych sukcesów ciężko o motywację do osiągania kolejnych. Stan fizyczny także bezpośrednio wpływa na samopoczucie, przewlekły ból czy stres skutecznie odbiera radość i chęci do stawiania czoła problemom. Dlatego zorientowanie na utrzymanie sprawności organizmu jest kluczowe w kontekście zdrowia, nawet z holistycznej perspektywy. Odpowiednia ilość snu i wartościowa dieta nie mogą być ignorowane, tak samo jak podtrzymywanie przyjaźni i spędzanie jakościowego czasu z członkami rodziny. Społeczność, która jest wspierająca i empatyczna zdecydowanie warunkuje samopoczucie każdej jednostki, realizując podstawową potrzebę przynależności oraz bezpieczeństwa.

Well-being - skuteczne metody pielęgnowania swojego dobrostanu