Świat zatrzymany w fotografii Bressona

Na jego zdjęciach z pozoru nic się nie dzieje, ale jest w nich zachwycająca dziwność codzienności, zamrożone napięcie. Bohaterami są zwykli ludzie w zwykłych momentach, którzy dzięki oczom fotografa stają się częścią wielkiej sztuki ojca fotoreportażu Cartier-Bressona. W galerii prezentujemy prace artystów z tego nurtu.

Patrząc na fotografie Henriego Cartier-Bressona zadziwia fakt, że najpłodniejszy okres jego twórczości przypadł na XX wiek. Dzięki mistrzowskiemu połączeniu złotego podziału, perfekcyjnej kompozycji i wyczekaniu decydującego momentu jego prace są wiecznie żywe i ponad nowoczesne. Nawet, jeśli ujęcia są dynamiczne, zatrzymane w chwili zachowują harmonię.

Twórca uwieczniał na swoich pracach tzw. decydujący, który wyraża esencję danego momentu. Ta filozofia wpłynęła na cały późniejszy fotoreportaż i stała się podstawą szkoły ulicznej fotografii. Teoria decydującego momentu jest wykładnią stwierdzenia: być we właściwym miejscu, o właściwym czasie. Dzięki temu w danym obrazie syntetyzuje się wydarzenie i zamraża jedna, niepowtarzalna chwila. Zdjęcie zrobione ułamek sekundy później nie miałoby takiej siły i głębi. Zdjęcia Bressona pojawiały się w najbardziej znanych czasopismach oraz były wystawiane we wszystkich największych galeriach w Stanach Zjednoczonych i Europie, a nawet w Luwrze. Fotografia Bressona jest w głównej mierze wynikiem jego doświadczeń plastycznych oraz ukończonych szkół malarskich i filozoficznych. Pod koniec życia artysta powrócił do źródeł swej sztuki i zamienił aparat fotograficzny na ołówek i pędzel.

Bresson urodził się 22 sierpnia 1908 w Chanteloup-en-Brie. W ciągu swojego życia odbył podróże do Indii, Birmy, Pakistanu, Chin, Indonezji, Kuby, Meksyku, Kanady, Japonii i Związku Radzieckiego. Zmarł 10 lat temu w małym miasteczku niedaleko Marsylii.

W galerii prezentowane są fotografie: Henriego Cartier-Bressona, Helmuta Newtona, Ellen von Uwertha, Erica Digny, Engkiego Koentjoro, Sally Mann i innych przedstawicieli nurtu fotografii decydującego ujęcia.