OFF Festival Katowice 2022: Między nostalgią a przyszłością

Jazz, rap, pop, bigbit, indie, a nawet, w pewnym sensie, disco polo… Tak eklektycznie na OFF Festival jeszcze nie było, a przecież jesteśmy festiwalem, który uwielbia skrajności. Bo wiemy, że wy je uwielbiacie. OFF Festival Katowice 2022: Między nostalgią a przyszłością

OFF FestivalKamaal Williams

Henry Wu dał się poznać jako siła napędowa duetu Yussef Kamaal, jednej z najgorętszych nazw nowego londyńskiego jazzu, choć zainteresowania i możliwości muzyka wykraczają daleko nawet poza jazz o najbardziej otwartej formule. Teraz działa pod szyldem Kamaal Williams i na pograniczu światów wyczarowuje ze swoich keyboardów fascynujące przygody dla równie niespokojnych dusz. Recenzent Pitchforka opisując album „Wu Hen” twierdzi, że to „ziemia niczyja pomiędzy uduchowionym ogniem a smooth jazzem”. Może i niczyja, ale jaka malownicza!

KeiyaA

Chakeiya Camille Richmond to wokalistka, multiinstrumentalistka i producentka z Chicago. Jest znakomitą przedstawicielką tego pokolenia artystów, dla którego różnice między soulem, jazzem a eksperymentalną elektroniką to jakieś średniowieczne przesądy. Jej płytowy debiut „Forever Ya Girl” pojawił się na wielu listach najlepszych albumów 2020 roku. Recenzent „The Guardian” twierdzi, że mamy do czynienia z „oszałamiająco bogatym, pięknym obrazem osobistego i społecznego wyzwolenia”.

Dziarma

„Słowa nieważne, bo liczą się czyny” – zapewnia Dziarma na swojej debiutanckiej płycie. Rzeczywiście, jest człowiekiem czynu. Zaczynała jako nastolatka od startów w talent shows i śpiewania coverów swoich idoli, ale kiedy dorosła znalazła własny głos – pomiędzy nowoczesnym popem, a do bólu szczerym rapem. Pod koniec 2021 roku wydała debiutancki album, z produkcjami m.in. @atutowego, 2latefor, The Returners i 2K, uświadamiając nam, jak bardzo brakowało w polskim hip-hopie i okolicach tak wyrazistych kobiecych postaci.

Oxford Drama

Wydana w 2021 roku, trzecia płyta tego wrocławskiego duetu nosi tytuł „What’s the Deal with Time?”. Odpowiadamy na pytanie zawarte w tytule: chodzi o to, że czas już najwyższy, by jak najszersza publiczność doceniła tę perłę indie popu. Małgorzata Dryjańska i Marcin Mrówka tworzą piosenki, które płyną leniwie, ale przenoszą całe tony emocji, głównie pozytywnych. Mam nadzieję, że cały wasz festiwal będzie taki, jaka jest muzyka Oxford Drama.

Jann

Studiował śpiew w Londynie, parał się muzyką operową, ale wrócił do Polski. I całe szczęście, bo takich głosów w polskim popie brakuje. Takiego popu też mamy jak na lekarstwo – gdzie z wysmakowanych, szlachetnych drobiazgów buduje się całość, która może zachwycić tłumy. Jann zwrócił na siebie uwagę wydanym w 2020 roku singlem „Do You Wanna Come Over?”, ale pełnię swoich możliwości, niczym paw wielobarwny ogon, prezentuje dopiero na tegorocznej epce „Power”. Rzeczywiście, jest power!

Kamil Hussein

Jeszcze niedawno jeździł uberem, więc jeden z możliwych scenariuszy mógłby wyglądać tak: Kamil chcąc umilić klientowi podróż włącza radio, a tam akurat leci piosenka The Weeknd. A może to był jeden z wielkich hitów Kombi z lat 80.? „Też tak chcę” – myśli Kamil i przechodzi od słów do czynów. Konkretnie: do pisania i śpiewania utworów o ogromnym przebojowym potencjale. Sprawdźcie tylko „Muszę iść tam sam” lub „Mandalę”. Coś nam mówi, że za chwilę w czołówce polskiego popu nastąpi poważne przetasowanie…

Franek Warzywa i Młody Budda

Franek Drażba równie dobrze czuje się w osiedlowym warzywniaku, jak na TikToku, a czuje się dobrze, bo jada warzywa. Dzięki temu może pędzić z uśmiechem na transowych podkładach przygotowanych przez Młodego Buddę. Od hyperpopu do techno, od galerii sztuki przez internetowe zakamarki wprost na scenę OFFa.

Chair

Hubert i Cura podobno poznali się na Instagramie, pisząc o krzesłach, stąd nazwa projektu. To, że nigdy nie grali razem w jednym pomieszczeniu, nie przeszkodziło im we wspólnym muzykowaniu i podpisaniu kontraktu – z wytwórnią Tygrysy, prowadzoną przez Błażeja Króla – ale w Katowicach będą obecni nie tylko duchem, ale i ciałem. „Nasza muzyka brzmi jak postpunk, ale nagrywamy i produkujemy ją w hiphopowy sposób” – mówią. Jakkolwiek to robią, rezultat jest znakomity.

Kwiaty

Trójmiejski zespół, który lubi elektryczne gitary, ładne melodie i pastelowe, lekko psychodelicznie brzmienia. Spodobają się tym, co z zachwytem wspominają ambitniejsze oblicze polskiego bigbitu, ale i tym, co z wypiekami na twarzach śledzili brytyjski gitarowy boom lat 80. i 90. Ich najbardziej popularny numer to „Koniec wakacji”, ale to jeszcze nie koniec tej opowieści. Jeszcze nam Kwiaty pięknie zakwitną.

Oysterboy

„Nostalgia mnie wykończy” – narzeka w tytule jednej z piosenek Oysterboy, rzeczywiście cały ulepiony z tęsknot, wzruszeń i westchnień. Pod tym pseudonimem kryje się Piotr Kołodyński, wokalista grupy Terrific Sunday, który solo, własnymi środkami i chałupniczymi merodami odkrywa nową drogę do indie. „Wszystko, co ma początek się kończy” – zauważa Oysterboy w tym samym utworze. Słusznie, ale akurat jego kariera dopiero się rozpędza.

Róża

Gdyby ze swoimi oryginalnymi składami odnosili sukcesy komercyjne można byłoby ich nazwać supergrupą, ale że były to triumfy przede wszystkim artystyczne możemy powiedzieć, że ta grupa jest super. Małgorzata Penkalla (Enchanted Hunters), Szymon Lechowicz (Sorja Morja) i Kamil Hordyniec (Wilga) grają łatwo wpadające w uch, choć muzycznie zaawansowane piosenki, w których ambitny pop flirtuje z niegłupim rockiem. Ich debiut „Bu!” to jedna z najlepszych polskich płyt sezonu, więc nie mogło ich zabraknąć na OFFie.

Polonia Disco

Kolektyw, który zamiast się na disco polo krzywić i oburzać, zamiast uciekać w popłochu i rzucać klątwy, traktuje ten muzyczny i społeczny fenomen jako źródło inspiracji. Artyści (znani m.in. z Enchanted Hunters, Wczasów, Jerza Igora i Sorji Morji), ale i ludzie bez muzycznego doświadczenia, łączą się w zespoły i w ciągu jednego dnia tworzą utwór na zadany temat. W ten sposób powstaje alternatywna – w obu tego słowach znaczeniu – historia disco polo, w tym piosenki tak dobre, że nie powinniśmy ich ignorować.

OFF Festival Katowice 2022 odbędzie się w dniach 5-7 sierpnia, tradycyjnie w Dolinie Trzech Stawów. Wystąpią wcześniej ogłoszeni:  Iggy Pop, Central Cee, Metronomy, Mura Masa, Bedoes, Rina Sawayama, Bikini Kill, Ghetts, DIIV, ROMY, Papa Dance gra „Poniżej krytyki”, Alyona Alyona, Kacperczyk, Pi’erre Bourne, Altın Gün, Molchat Doma, Dry Cleaning, WaluśKraksaKryzys gra „MiłyMłodyCzłowiek”, Q, Prospa, DJ Seinfeld presents Mirrors: Live, Erika de Casier, Myd (LIVE BAND), Lordofon, Natalie Bergman, Arooj Aftab, Amenra, Jakub Skorupa, Makaya McCraven, Yard Act, Shygirl, Frank Leen, Sofia Kourtesis, Charlotte Adigéry & Bolis Pupul, Ela Minus, Ćpaj Stajl, asthma, Mdou Moctar, The Armed, Jaubi, Crows, Squid, Lex Amor, Duchy, Gruzja, Midsommar i inni…

Dodatkowo 4 sierpnia odbędzie się pięć niezapomnianych koncertów w pięciu niesamowitych miejscach w Katowicach w ramach OFF Before Czujesz Klimat?. Wystąpią: Eddie Chacon, Jerry & The Pelican System, Alabaster dePlume, Half Waif, Julek Ploski, Pink Siifu & Negro 6’, Jerzyk Krzyżyk, MIKE, nath.

Gospodarzem festiwalu jest Miasto Katowice, Sponsorem Głównym – Perlage, Sponsorem Sceny Leśnej – Rossmann, natomiast Sponsorem Sceny Eksperymentalnej – BUH.

Wypatrujcie kolejnych informacji o OFF Festival na www oraz w naszych social mediach!