Konkurs Mazda Design 2018 – reVISION

Spojrzenie za siebie to obowiązek każdego, kto pragnie kształtować przyszłość. Wyrazem takiego podejścia jest znak nieskończoności symbolizujący między innymi wieczne odradzanie się idei oraz łączność tradycji z innowacją. 5 marca 2018 rozpoczęła się dziewiąta edycja konkursu dla projektantów Mazda Design 2018, tym razem pod hasłem „reVISION”. Termin nadsyłania zgłoszeń mija 1 maja 2018 r.

Tegoroczna, dziewiąta edycja konkursu projektowego Mazda Design 2018 organizowana jest pod hasłem reVISION. To rewizja sposobu myślenia o współczesnym designie – poszukiwanie nowych znaczeń, czerpanie z odczytywanej na nowo tradycji, łączenie historycznych i nowatorskich metod tworzenia. Dlatego graficznym znakiem konkursu (stworzonym przez grafika – Pawła Miszewskiego) jest symbol nieskończoności namalowany jednym autorskim gestem, oznaczający ciągłość, powtarzalność, odradzanie się idei, innowacyjność czerpiącą z tradycji.

reVISION to również powrót do niektórych elementów tradycyjnych technik produkcji oraz ich połączenie z nowoczesnymi technologiami, czyli praktyki, według których pracują projektanci Mazdy. Bardzo często wprost nawiązują do historii japońskich mistrzów rzemiosła – Takumi i konkretnych rozwiązań czerpanych z rękodzieła, obróbki drewna, metalurgii, a także kaligrafii czy tradycyjnej sztuki pracy z papierem – origami.

Specyficzna elegancja, jaką pragnie tworzyć i wyrażać Mazda, zakorzeniona jest w tradycjach klasycznej japońskiej estetyki. Jej istotą jest piękno delikatne i powściągliwe, lecz zarazem bogate i bujne. Ważną jego cechą jest staranna eliminacja wszystkiego, co zbędne – tak długo, aż pozostanie tylko to, co naprawdę konieczne. Dzięki temu doznaje się poczucia obfitości, choć jego źródłem są elementy, które wydają się zadziwiająco proste, zaprojektowane bez komplikacji. Właśnie tak, jak zaprojektowany został nowy koncepcyjny model Mazda VISION Coupe, uznany przez jury 33. edycji Festival Automobile International za najpiękniejszy samochód koncepcyjny świata. – mówi o inspiracjach dla uczestników konkursu Ikuo Maeda – dyrektor zarządzający działu Projektowania i Stylistyki Marki w Mazda Motor Corporation Mazda stara się kształtować obiekty piękne, wyrafinowane i jednocześnie dające poczucie ciepła, wygodnej i intymnej przestrzeni, dzięki której ludzie mogą rzeczywiście odczuwać swoją jedność z pojazdem. Dużo uwagi poświęcamy relacji, jaka w kulturze japońskiej wiąże ludzi z narzędziami, którymi się posługują.

Aby wykonać jedno z zadań konkursowych w kategoriach: Człowiek, Przestrzeń oraz Znak – uczestnicy, studenci i absolwenci szkół artystycznych, projektowych i technicznych, wyruszą w przeszłość, aby na nowo stworzyć teraźniejszość i przyszłość.

Kategoria: Człowiek

Jednym z wyzwań współczesności, w związku z rozwojem metropolii, staje się sposób wygodnego przemieszczania się w przestrzeni miejskiej. Rola człowieka w tym procesie jest sukcesywnie umniejszana – technologia wyklucza nas z udziału w podróży, odbiera nam przyjemność z bycia mobilnym. Zadanie w kategorii Człowiek to rewizja relacji człowiek – pojazd, polega na stworzeniu projektu osobistego środka transportu (MJO – Mobilnej Jednostki Osobistej) przeznaczonego do samodzielnego poruszania się po mieście. Obiekt może być napędzany siłą mięśni, energią odnawialną albo innego rodzaju napędem. Projekt pojazdu powinien nawiązywać do zasad stylistyki KODO, a jego konstrukcja stanowić połącznie naturalnych i nowoczesnych materiałów. Punktem wyjścia – tak jak we wszystkich projektach Mazdy – ma być człowiek, jego ciało, potrzeby, sposób odczuwania przyjemności i doznawania piękna.

Kategoria: Przestrzeń

Celem zadania w tej kategorii jest nowa interpretacja estetyki tradycyjnego garażu oraz jego funkcjonowania w przestrzeni miejskiej. Współcześnie architekci poszukują nowych rozwiązań przestrzennych, takich, które pozwolą połączyć nowoczesną ergonomię użytkowania (wynikającą m.in. z ogromnego zagęszczenia miast) z ekologią i zastosowaniem nowych, oryginalnych rozwiązań estetycznych. Zadanie polega na zaprojektowaniu garażu (jego zewnętrznej bryły), który będzie stanowił idealne dopełnienie modelu koncepcyjnego – Mazda VISION COUPE. To samochód jednocześnie futurystyczny i bardzo klasyczny w swoim kształcie. Projekt garażu ma zaakcentować nowoczesność tego modelu, jego minimalistyczne piękno, wyrafinowaną prostotę, niezwykłą grę świateł na karoserii oraz pokazać jego funkcjonowanie w otaczającej przestrzeni.

Kategoria: Znak

Paradoksalnie jednym ze skutków intensywnego rozwoju nowoczesnych technologii oraz masowości produkcji stało się poszukiwanie tego, co indywidualne i wyjątkowe – przedmiotów, na których twórcy odcisnęli swoje autorskie piętno. Efektem tego trendu jest wzrastająca popularność tradycyjnych technik przemysłowych i rękodzielniczych, które zyskują często nowy charakter i łączone są z nowymi technologiami. Osiągnięcia techniki nie zastępują pracy ludzkich rąk, lecz ją wzbogacają. Zadanie w tej kategorii polega na zaprojektowaniu uniwersalnego znaku promocyjnego (logotypu) lub plakatu promującego ideę: „przedmiotu wykonanego ręcznie” (hand made) lub „w znaczącym stopniu z wykorzystaniem pracy rąk” (hand touch). Znak powinien być graficzną formą „certyfikatu”, który w jednoznaczny sposób będzie oznaczał i promował przedmioty o autorskim charakterze, wykonane ręcznie lub w znaczącym stopniu ręcznie, a plakat – nawiązywać do idei odradzania się rzemiosła i tradycyjnych technik przemysłowych, czytelnie i oryginalnie promować wartość jaką jest współczesne rękodzieło.

Nadesłane zgłoszenia oceni jury w składzie: Kevin Rice – dyrektor europejskiego centrum designu Mazdy, jedna z najbardziej uznanych polskich projektantek – Maja Ganszyniec, Anna Grużewska – redaktor naczelna magazynu Czas na Wnętrze, zwycięzca międzynarodowych konkursów architektonicznych – Maciej Jakub Zawadzki, znany grafik, wielokrotnie nagradzany za identyfikację wizualną – Edgar Bąk.

W każdej z kategorii zostanie wręczona pierwsza nagroda w wysokości 10 tys. zł, a najlepszy z trzech zwycięskich projektów otrzyma także tytuł GRAND PRIX i dodatkowe 5 tys. zł. Prace można zgłaszać do 1 maja 2018 roku na stronie www.mazdadesign.pl (http://www.mazdadesign.pl).

Ogłoszenie wyników nastąpi 19 maja 2018 r. na specjalnej pokonkursowej wystawie podczas Łódź Design Festival.