Dziewiąta edycja konkursu Mazda Design rozstrzygnięta!

Poznaliśmy zwycięzców tegorocznej edycji konkursu Mazda Design 2018. Tytuł Grand Prix otrzymała praca w kategorii ZNAK pt. „Zmysł dotyku” autorstwa Błażeja Krzepiny a nagrodę specjalną – Mazda Design Award, w wysokości 50 tys. zł odebrała projektantka Alicja Patanowska za kolekcję PLANTACJA.

Uroczysta gala wręczenia nagród, przygotowana na zakończenie Łódź Design Festival, rozpoczęła się uhonorowaniem zwycięzców konkursu Mazda Design 2018, w tym roku organizowanego pod hasłem – „reVISION”. Tematem konkursowych zadań w trzech kategoriach: Człowiek, Przestrzeń i Znak były próby reinterpretacji nowoczesnego designu w duchu tradycyjnych metod produkcji i technik rzemieślniczych. Za wybór zwycięzców konkursu Mazda Design 2018 oraz wskazanie laureatki nagrody Mazda Design Award było odpowiedzialne jury: Maja Ganszyniec, Maciej Jakub Zawadzki, Edgar Bąk, Anna Grużewska, Marcin Rusak – laureat pierwszej edycji Mazda Design Award z 2017 roku oraz Kevin Rice – dyrektor europejskiego centrum designu Mazdy.

Tytuł Grand Prix oraz nagrodę w wysokości 15 000 zł otrzymała praca w kategorii ZNAK pt. „Zmysł dotyku” autorstwa Błażeja Krzepiny. To projekt uniwersalnego „certyfikatu”, który powstał z myślą o oznaczaniu i promocji przedmiotów o charakterze autorskim, wykonanych ręcznie. Jury doceniło prostotę geometrycznej struktury, która kształtem nawiązuje do odcisku palca – identyfikującego każdego twórcę. Jego ukryta energia oraz przestrzenna dynamika są zgodne z duchem filozofii projektowania KODO. Punktem wyjścia w mojej pracy była dosłowność linii papilarnych, organiczne, niepowtarzalne kształty, unikalne dla każdego z nas. – opisywał genezę projektu Błażej Krzepina – Chciałem doprowadzić je do jak najprostszej, geometrycznej formy, żeby pokazać tę dosłowność i jednocześnie podkreślić dynamikę i ruch poprzez złudzenie optyczne. Powodem dla którego postanowiłem bardziej zgeometryzować znak było pokazanie momentu ruchu, w którym twórca odciska, w dosłownym tego słowa znaczeniu, swój ślad na przedmiocie, nad którym pracuje.

W kategorii Przestrzeń pierwszą nagrodę w wysokości 10 000 zł otrzymała Agnieszka Konopka za pracę „FRAME”, czyli projekt wizjonerskiego garażu dla koncepcyjnego modelu Mazda VISION COUPE. W jednym projekcie autorce udało się pogodzić rozmach  architektonicznej wizji, dynamikę przyrody oraz niezwykły minimalizm, którym kierują się również projektanci Mazdy. Zadanie polegało na stworzeniu garażu i praca, którą końcowo wybraliśmy, jest unikalna tak samo jak ta forma, która miałaby stanąć w tym garażu. – uzasadniał wybór jurorów Maciej Jakub Zawadzki – Bo to nie jest zwykły garaż, tylko garaż dla Mazdy VISION COUPE, czyli samochodu koncepcyjnego, który istnieje tylko w jednym egzemplarzu. Otrzymaliśmy odpowiedź, która jest symboliczna. Bo ten samochód postanowiono obramować, a samą ramę przeskalować tak, żeby jak najbardziej podkreślić unikalność tego obiektu. Dodatkowo podobnie jak w VISION COUPE światło w tej pracy odgrywa dużą rolę, podkreśla refleksy, odbicia, głębię formy czyli to, co jest najciekawsze w tym samochodzie.

Z kolei w kategorii Człowiek, za dużą wrażliwość społeczną oraz próbę rozwiązania kwestii przywrócenia mobilności osobom starszym i niepełnosprawnym, wyróżnienie zostało przyznane Fryderykowi Zysce za projekt „Mazda re-Motion”.

Finał łódzkiej gali należał do laureatki nagrody „Mazda Design Award 2018” – Alicji Patanowskiej. Tę specjalną, pozakonkursową nagrodę w wysokości 50 000 zł, przyznawaną polskiemu twórcy najciekawszego projektu z dziedziny designu zrealizowanego w ciągu ostatnich 3 lat wręczył Szymon Sołtysik – dyrektor działu public relations Mazda Motor Poland. Jury uznało, że kolekcja komponentów ceramicznych „PLANTACJA”, służących do uprawy ziół i roślin metodą hydroponiczną ujmuje swoją głęboko przemyślaną prostotą. Projekt łączy ze sobą wiele wartości – naturę, recycling przedmiotów i kunszt rzemiosła – w sposób, który pozostaje jednocześnie bardzo przystępny dla końcowego użytkownika.

Mazda kolejny raz była jednym z głównych partnerów międzynarodowego festiwalu designu w Łodzi. W tym roku w ramach partnerstwa marka zaprezentowała wystawę zwycięskich projektów w konkursie Mazda Design oraz ekspozycję innowacyjnego projektu architektonicznego Macieja Jakuba Zawadzkiego – „Water Damper Towers”. Mazda zaprosiła również na festiwal specjalnych gości, projektanta Mazdy – Bahrama Partawa oraz Marcina Rusaka, którzy poprowadzili wykłady prezentujące różne sposoby łączenia rzemieślniczej tradycji i nowoczesnych form projektowania. Poza partnerstwem merytorycznym marka była zaangażowana również logistycznie, oddając wybrane modele samochodów do dyspozycji gości festiwalu.