Księga Przemian mówi: Wielki Absolut stwarza dwie podstawowe siły, te zaś stwarzają cztery obrazy. Właśnie na czterech obrazach, czy też postaciach tuszu skupia się wystawa malarstwa, którą będzie można zobaczyć w galerii na Pańskiej 85. Zaprezentowane na niej zostaną prace piętnastu znanych artystów z Chin oraz Polski, którzy poprzez swoje malowane techniką tuszu dzieła na nowo interpretują zawarte w Księdze Przemian filozoficzne pojęcie pierwiastków yin I yang.

 

Zdaniem Peng Fenga (zastępcy dziekana Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Pekińskiego), kuratora wystawy: różnice między Chinami a Zachodem w dziedzinie myśli i kultury sprowadzić można do innego podejścia do kwestii dualizmu. W filozofii chińskiej pojęcie dualizmu osadzone jest w teorii przeciwstawnych lecz komplementarnych pierwiastków yin i yang (manifestujących się w świecie fizycznym jako pary przeciwieństw, np. żeńskość/męskość, ciemność/jasność, kurczenie się/rozrastanie): oba pierwiastki wynikają z siebie nawzajem i podlegają przemianie z jednego w drugi – to właśnie ta stała przemiana umożliwia osiągnięcie doskonałej pełni. Malarstwo tuszem, opierające się na szybkim, „bezpośrednim” akcie twórczym, stanowi idealny wyraz tego zagadnienia.

Tytuł „Cztery postaci tuszu” zainspirowany został przytoczonym na początku fragmentem Księgi Przemian. Nawiązuje do różnorodności, zmienności i żywotności chińskiej kultury, a jednocześnie do czterech głównych części wystawy: malarstwa realistycznego, ekspresywnego, abstrakcyjnego oraz do sztuki kaligrafii. „Tusz” jest tu więc tożsamy z pojęciem „Wielkiego Absolutu” (Taiji), stanowiącego jądro, które daje początek czterem – tak różnym pod względem wyrazu artystycznego – podgatunkom malarstwa tuszem.

Wśród potwierdzonych twórców, którzy wezmą udział w wystawie, znaleźli się wielcy współcześni mistrzowie chińskiej kaligrafii – Xu Bing, Qi Xiaochun oraz Shao Yan, a także wiodący twórcy nurtu ekspresywnego – Liu Qinghe, Wu Yi, Lei Ziren oraz Mi Dongying, nurtu realistycznego – Zhao Xu, Li Guanguan oraz Xu Qingfeng, oraz nurtu abstrakcjonistycznego – Zhang Yu, Zhang Hao, Qin Feng oraz Yi Xuan. Do udziału w wystawie zaproszono też wschodzącą gwiazdę – pochodzącego z Polski Wiesława Borkowskiego, którego twórczość cieszy się wśród chińskich kręgów artystycznych dużym zainteresowaniem. Wystawę zorganizowała firma Juechen Wenhua oraz Muzeum Manggha, przy wsparciu Towarzystwa Przyjaźni Dzielnicy Yangpu Miasta Szanghaj, szanghajskiej Fundacji Mengxiang Chengzhen oraz Polsko-Chińskiego Centrum Biznesu i Kultury. Będzie to prezentacja współczesnego chińskiego malarstwa tuszem.