Znamy pierwsze tytuły Festiwalu „Sputnik nad Polską”

Zbliża się 14. Festiwal Filmów Rosyjskich „Sputnik nad Polską”, którego główna edycja odbędzie się w dniach 19-29 listopada br. w Warszawie. Organizatorzy podali tytuły pierwszych filmów konkursowych, m.in. „Stróż” w reżyserii Jurija Bykowa. Repliki współfinansowanego przez PISF festiwalu potrwają w całym kraju do kwietnia 2021 roku.

W programie tradycyjnie znajdą się Konkurs Filmów Fabularnych i Konkurs Filmów Dokumentalnych – „Rosja w dokumencie”. Tytuły z sekcji konkursowych wezmą również udział w głosowaniu na Nagrodę Publiczności. Nowe rosyjskie produkcje, w tym blockbustery ostatniego roku, zgromadzone zostaną w „Kalejdoskopie Nowego Kina”. Nie zabraknie sekcji tematycznych oraz retrospektyw wybitnych, cenionych na całym świecie twórców rosyjskich.

Sekcja „The best of Sputnik” pozwoli nadrobić zaległości z poprzednich lat, prezentując najlepsze tytuły minionych edycji. Fanów filmów krótkometrażowych czeka blok „Krótko mówiąc”, przedstawiający etiudy najlepszych szkół filmowych w Rosji. Pojawi się też nowa sekcja tematyczna: „Nowe spojrzenie – debiut”. „Mały Sputnik” jak zawsze zaproponuje kino familijne i kino dla najmłodszych. Projekcjom towarzyszyć będą wydarzenia kulturalne: wystawy, spektakle, debaty i warsztaty.

Nowy film Bykowa

Jednym z filmów konkursowych 14. edycji festiwalu będzie „Stróż” w reżyserii Jurija Bykowa, którego poprzednie obrazy: „Major” oraz „Dureń” zdobywały II Nagrodę̨ na Sputniku. To bardzo konsekwentny reżyser, który kolejnym swoim filmom, nie tylko nadaje jednowyrazowe tytuły, ale utrzymuje je w podobnej stylistyce, dramatu obyczajowego z wątkami gangsterskimi. W „Stróżu” na dodatek nawiązuje dialog ze Stanleyem Kubrickiem, wykorzystując, jako punkt wyjścia fabuły, motyw z „Lśnienia”. Podobnie jak wcześniejsze dzieła Bykowa, film również utrzymany jest w konwencji dramatu antycznego, zachowującego jedność miejsca, czasu i akcji.

Zamkniętego na okres zimowy, zasypanego śniegiem sanatorium pilnuje próbujący dojść do siebie po traumatycznych przeżyciach Wład. Jego spokój burzy pojawienie się pięknej Wiery, za którą wkrótce przybywa na dodatek jej mąż Stas. Nieproszeni goście wciągają Włada w prowadzoną między sobą bezpardonową rozgrywkę psychologiczną. Z której, jak można się domyślać, nie może być dobrego wyjścia.

Pozostałe tytuły

Ponadto wśród festiwalowych filmów znalazły się takie obrazy jak „Kałasznikow” Konstantina Busłowa, „Klucz czasu” Aleksieja Tielnowa, „Mama dla Julii” Natalii Kadyrowej, „33 słowa o dizajnie” Natalii Klimczuk i Olgi Morozowej, „Miasto zasnęło” Marii Ignatienko, „Trigger” Pawła Ganina.

 

Więcej na: https://sputnikfestiwal.pl/2020/