Styczeń to czas noworocznych postanowień, które skłaniają nas do sięgnięcia odrobiny dostępnej kultury. Comiesięczne zestawienie premier w warszawskich teatrach to czas na który sami wyczekujemy z wytęsknieniem. Co nowego przeniesie nam styczeń w teatrze? Chodźmy do teatru!
Gwoździe / Teatr Collegium Nobilium
Czołem wbijając gwoździe w podłogę to klasyczny monodram. Napisany w 1994 roku tekst nie tylko nie stracił na aktualności, ale stał się niepokojąco bliski dzisiejszej rzeczywistości. Bogosian opisuje społeczeństwo amerykańskie, a raczej wyłowione z tej społeczności typy ludzkie. Jest wśród nich neurotyczny sprzedawca płytek ceramicznych, jest bezdomny, pojawia się narkomanka, artysta chorobliwie pragnący sukcesu, para konserwatystów. Bohaterów łączy frustracja i zagubienie. Autor szkicuje ich ułomności, kontrowersyjne postawy czy poglądy. Każe nam zastanowić się nad sensem i sposobem funkcjonowania w świecie chaosu, w którym dominuje konsumpcja i alienacja, a media zmieniają ludzi w posłusznych niewolników systemu. 30 lat temu głównym narzędziem tej manipulacji był telewizor, dziś jest nim internet. Ofiarami natomiast, zarówno wtedy, jak i obecnie, jesteśmy my, zwykli ludzie. Tematy nie są nowe. I w pierwszej chwili wydają się przebrzmiałe. Tak, tak, wiemy, dostaliśmy już tę lekcję. Odrobiliśmy ją. Czy aby na pewno?
5 stycznia, Teatr Collegium Nobilium, Miodowa 22/24, Warszawa
Taśma / Teatr WARSawy
Psychologiczna rozgrywka, pełna zwrotów akcji i prowadząca do zaskakującego finału. Dwóch przyjaciół z czasów licealnych spotyka się po latach. Jon w aurze sukcesu czeka na premierę swojego debiutanckiego filmu na lokalnym festiwalu. Vince jest drobnym dealerem narkotyków. Z początku niewinna rozmowa zaczyna się przeradzać w odkrywanie mroków przeszłości. Wszystko zmierza w kierunku bolesnej konfrontacji, która okazuje się ukartowanym planem Vince’a. Zjawiskowa rola Magdaleny Popławskiej. Taśma to spektakl obfitujący w napięcia, które do samego końca nie opuszczają sceny.
10 i 11 stycznia, Teatr WARSawy (http://teatrwarsawy.pl/), Rynek Nowego Miasta 5/7, Warszawa
Wieczór Trzech Króli albo co chcecie / Teatr Collegium Nobilium
Czym jest Iliria w „Wieczorze Trzech Króli” w reżyserii Artura Tyszkiewicza? Kraina z komedii Sheakspeare’a staje się tutaj sanatorium, w którym męskość i jej rola podlegają weryfikacji. Tym razem to kobiety przejmują ich role – mężczyźni w sztuce są bowiem nieporadni, zagubieni i już dawno stracili wiarę, że może być lepiej. Spektakl zadaje pytania o ludzką tożsamość i płynność granic między tym, co kobiece a tym, co męskie. Tutaj tematem staje się dwoistość ludzkiej natury oraz próba wyobrażenia sobie, jak wyglądałby świat pozbawiony sztywnych ram przypisanych każdej z płci.
12 stycznia, Teatr Collegium Nobilium (https://tcn.at.edu.pl/), Miodowa 22/24, Warszawa
Kompleks Portnoya / Teatr WARSawy
Wielokrotnie nagradzana inscenizacja głośnej powieści Philipa Rotha w reżyserii Adama Sajnuka i Aleksandry Popławskiej. Oto Alexander Portnoy: żyd i antysemita, seksoholik i onanista, maminsynek i buntownik, szowinista i zastępca komisarza Nowego Jorku ds. równouprawnienia. Bohater spektaklu stara się odnaleźć własną tożsamość, jej czystą i niezapisaną formę – wolną od semickiego wychowania, powinowactwa i przywiązania. Jeszcze nie wie, że to niemożliwe. Spektakl jest adaptacją powieści, która w latach 70. stała się manifestem ówczesnego pokolenia amerykańskiego.
12 i 13 stycznia, Teatr WARSawy, Rynek Nowego Miasta 5/7, Warszawa
Zemsta nietoperza / Teatr Narodowy
Porywająca operetka wszech czasów w reżyserii Michała Zadara. Ekskluzywne imprezy, przebieranki, salonowe intrygi – wykroczenia, występki, małżeńskie zdrady. Służące aspirują do gwiazdorskiej kariery, a ekscentryczni milionerzy idą do więzienia jak na bal. Tak się bawi, tak się bawi Warszawa!
18 stycznia, Teatr Narodowy (https://www.narodowy.pl/repertuar,kalendarium.html), Pl. Teatralny 3, Warszawa
Wyzwolenie / Teatr Polski
Rzecz dzieje się w teatrze, ale nie o teatrze opowiada… Scenka rodzajowa z życia artystów niepostrzeżenie zmienia się w opowieść serio, „labirynt teatru” staje się labiryntem narodowej wyobraźni, a głównym tematem okazuje się najważniejsze z ludzkich doświadczeń – pragnienie wolności. Rozczarowany powierzchownym przyjęciem „Wesela”, Wyspiański napisał w 1903 roku „Wyzwolenie”, w którym podjął próbę sportretowania Polaków, tych dawnych i tych współczesnych. Dramat, który mu się jawi do dziś porusza – bo wszystko jest: i ziemia, i kraj, i ojczyzna, i ludzie… Tylko naród się zgubił…
29 stycznia, Teatr Polski, ul. Kazimierza Karasia 2, Warszawa
W styczniu Och-Teatr będzie obchodził swoje 9. urodziny! Z tej okazji 14 stycznia teatr przygotował prezent w formie spektaklu TRZEBA ZABIĆ STARSZĄ PANIĄ (https://ochteatr.com.pl/event-data/1364/trzeba-zabic-starsza-pania). Zabawna opowieść o grupie bardzo niezorganizowanych rabusiów, którzy wynajmują pokoje w domu starszej pani, ponieważ chcą dostać się do położonego tuż obok banku, a damie opowiadają, że są kwintetem smyczkowym i przygotowują się do koncertu. Na ich nieszczęście właścicielka domu ma dużo wolnego czasu, kilka bardzo ciekawskich koleżanek oraz znakomitą znajomość muzyki klasycznej. Utrzymanie tajemnicy i napad na bank stają się więc wyzwaniem na wszystkich możliwych poziomach, a złodzieje wikłają się w piramidalne kłamstwo i istną lawinę nieporozumień. Jak zakończy się potyczka między admiratorką wysokiej sztuki a przestępcami o niskich pobudkach? Nobliwa dama, delikatna i naiwna melomanka, przeciwko grupie bandytów, planujących napad na bank – wydaje się, że tytułowa starsza pani nie ma w takiej konfrontacji szans. Chyba, że jest zupełnie wyjątkową kobietą, a to właśnie cecha bohaterki granej przez Barbarę Krafftównę…