Marzec w Teatrze Collegium Nobilium

W marcu obie sceny w Teatrze Collegium Nobilium zajęte są niemal codziennie! W teatrze zaprezentują ostatni (w tym sezonie) dyplom studentów kierunku aktorstwa teatru muzycznego, a także zagrają na Scenie Mistrzów. Będzie premiera spektaklu „Fedra Fitness” oraz pojawi się „Belfer”, Monodram Wojciecha Pszoniaka. Warto czekać na marzec!

Daria Wiktoria Kopiec przygotowuje ze studentami IV roku Wydziału Aktorskiego, kierunku aktorstwo teatru muzycznego, spektakl „Fedra Fitness”. Premiera już 1 marca:

Dramatopisarz István Tasnádi korzysta w swojej FEDRZE FITNESS ze znanego mitu i wykorzystując go, tworzy jego autorską wersję. Główny temat, miłość dojrzałej kobiety do swojego pasierba, został tutaj zdominowany przez temat władzy. Brutalny świat mitu nie zmienił się – bohaterowie targani są przez namiętności, a przemoc, kłamstwo i kara, także i tu, malują pejzaż, na którego tle rozgrywa się opowieść. Zmienili się natomiast bohaterowie mitu, czyli my sami – „wszystkich wchłonął sektor usług”. To wydaje się być istotą tekstu Tasnádi’ego.

Rytm i muzyczność stanowią siłę dramatu węgierskiego autora. Wykorzystuje to forma spektaklu, którą stanowi polifonia słowa, pieśni i ruchu. W oparciu o te trzy współgrające ze sobą narracje i sięgając do klasycznej greckiej tradycji – chorei, realizatorzy spektaklu tworzą swój własny język opowieści. Za pomocą choreografii budują równolegle istniejące ze sobą światy – mityczny i wirtualny. Muzyka w widowisku wykonywana jest na żywo.

4 marca na Scenie Mistrzów pojawi się znów „Belfer”, Monodram Wojciecha Pszoniaka, który poprzednio cieszył się u nas ogromnym zainteresowaniem.

Sztuka Belfer autorstwa belgijskiego dramaturga Jeana Pierre’a Dopagne’a to historia nauczyciela wykładającego literaturę w szkole dla tzw. trudnej młodzieży. Praca wykonywana do tej pory w poczuciu misji, zmienia się stopniowo w pełną nerwów grę, gdy codziennie przychodzi mu stawiać czoło uczniom mającym za nic wszelkie ideały. Jego poetycka natura musi zmierzyć się z zachowaniem młodzieży ogołoconej z jakiegokolwiek autorytetu… Wyreżyserowana przez Michała Kwiecińskiego sztuka pokazywana już była w kilkudziesięciu krajach na świecie, prowokuje do dyskusji i stawia wiele pytań dotyczących relacji nauczyciel-uczeń.Premierowe przedstawienie odbyło się w jesienią 2004 roku. W rolę tytułowego belfra wcielił się jeden z najwybitniejszych polskich aktorów – Wojciech Pszoniak.