5 sposobów na walkę ze stresem

Stres to w dzisiejszym świecie zjawisko niezwykle powszechne. Wielu z nas trudno wyobrazić sobie dzień bez uczucia napięcia związanego np. z pracą, szkołą czy też innymi obowiązkami. Ignorowanie tego problemu może mieć fatalne skutki dla naszego organizmu. Warto więc jak najszybciej podjąć walkę ze stresem. Jak to robić? Oto kilka sposobów.

1.    Zwolnij
Stres może mieć wiele przyczyn, jednak najczęściej spowodowany jest dużą ilością obowiązków. Całe dnie spędzamy w pracy, a gdy z niej wychodzimy, spieszymy się na spotkania, dodatkowe zajęcia, czasem odpracowujemy nadgodziny. Stresujemy się, bo nakładamy na siebie zbyt wiele obowiązków, przez co nie mamy czasu dla siebie. Spróbujmy znaleźć równowagę pomiędzy pracą a życiem prywatnym. Nie zabierajmy jej do domu, w końcu poświęcamy na nią w ciągu dnia wystarczająco dużo czasu i energii.

2.    Sport to zdrowie
Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak pomocna w walce ze stresem jest aktywność fizyczna. Nie musimy oczywiście od razu pędzić na siłownię, wystarczy basen, 30 minut biegu lub jazda na rowerze. Pod wpływem stresu w naszym organizmie wydziela się adrenalina i kortyzol, które podwyższają ciśnienie krwi i przyspieszają pracę serca. Wysiłek fizyczny pozwala je usunąć, a tym samym w jego wyniku wydzielają się endorfiny, potocznie nazywane hormonem szczęścia. Codzienny trening to idealny sposób na pozbycie się negatywnego napięcia.

3.    Dieta
To, w jaki sposób się odżywiamy, bardzo często warunkuje nasze samopoczucie. Jeśli chcemy uniknąć stresu, spróbujmy zmienić także codzienną dietę. Starajmy się jeść tyle, by zaspokoić głód. Zbytnie przejedzenie sprawi, że będziemy ociężali, a to tylko dodatkowo wpłynie na nasze nerwy. Fast-food zamieńmy na lekkie przekąski np. bakalie, owoce itp. Czasem warto sięgnąć również po suplementy diety. W walce ze stresem pomoże nam ostropest plamisty, kapsułki pomogą oczyścić wątrobę i wyeliminować wolne rodniki wywołujące stres.

4.    Znajdź czas na siebie…
Każdy z nas ma plany, marzenia, pragnienia, których nie może zrealizować np. przez brak czasu. To często jeden z głównych powodów narastającej frustracji. Nie chodzi jedynie o znalezienie hobby, ale organizowanie czasu według naszych upodobań. Zamiast stresować się nadchodzącym dniem, usiądźmy i posłuchajmy ulubionej płyty. Z pewnością jest wiele książek, które od zawsze chcieliśmy przeczytać. W walce ze stresem pomoże również sen – zamiast spędzać kolejny wieczór przed ekranem komputera, połóżmy się wcześniej. Wypoczęty organizm o wiele lepiej znosi ciężkie momenty.

5.    … i najbliższych
Otaczajmy się osobami, z którymi lubimy przebywać. W gronie rodziny i przyjaciół możemy poczuć się swobodnie. Czasem warto też powierzyć im swoje obawy i lęki, wspólnie łatwiej znaleźć dobre rozwiązanie, a w sytuacjach stresowych otrzymamy od nich niezbędne wsparcie i pomoc.